Novinka, ktorú v súčasnosti pripravuje Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR, by mohla začať fungovať od roku 2017. Uľahčiť život má nielen úradníkom, ale aj občanom a podnikateľom.
"Územné a stavebné konanie by už prebiehalo elektronicky, to znamená, že občania aj podnikatelia by predkladali žiadosť o vydanie územného rozhodnutia alebo stavebného povolenia, ako aj dokumentáciu, ktorá je s tým spojená, elektronicky," priblížil štátny tajomník rezortu František Palko.
Centrálny systém bude podľa neho zastrešovať ministerstvo a budú naň napojené všetky stavebné úrady v obciach aj druhostupňové okresné úrady v sídle kraja. Financovaný by mal byť z fondov Európskej únie (EÚ) určených na informatizáciu spoločnosti. Experti, ktorí budú spolupracovať na zjednodušení procesov pri službách stavebného poriadku, územného plánovania a regionálneho rozvoja, sa 12. 8. stretli na pôde rezortu dopravy a spustili prípravu analýzy súčasného stavu.
"Chceme, aby koncom tohto roka bol hotový konečný návrh konkrétneho riešenia a v priebehu budúceho roka by sme už radi pristúpili k verejnému obstarávaniu samotných systémov a súvisiacich technológií," avizoval Palko s tým, že vývoj riešenia by mal trvať asi dva roky a systém by sa teda mohol uviesť do prevádzky niekedy v roku 2017. Na projekte sa podieľajú aj zástupcovia Slovenskej komory architektov, Slovenskej komory stavebných inžinierov či Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS).
Dnes podľa výkonného podpredsedu ZMOS Milana Mušku existuje v rámci služieb stavebných činností viacero samostatných elektronických nástrojov, ktoré sú však často v rozpore s potrebami samospráv i občanov. "Navyše nie sú napojené na centrálne registre, teda nemajú možnosť komunikovať s centrálnymi databázami, ktoré obsahujú údaje o konkrétnych obyvateľoch miest a obcí či nehnuteľnostiach," uviedol. Iniciatívu rezortu preto víta.