BRATISLAVA. Za prvých šesť mesiacov tohto roka Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) doplnila na diaľniciach a rýchlostných cestách nové bezpečnostné prvky v celkovej hodnote takmer 1,38 mil. eur.
Informoval o tom hovorca NDS Michal Fúrik. Ako ďalej dodal, v prvom polroku pribudlo 68,5 kilometrov nového oplotenia, obnovilo a doplnilo sa 12,2 tis. metrov oceľových zvodidiel, osadilo sa 38 tlmičov nárazu a desať absorpčných koncoviek.
Podľa zverejnených informácií nové oplotenie pribudlo na diaľnici D2 v úseku štátna hranica SK/CZ - Malacky v celkovej dĺžke 16,5 kilometrov, na diaľnici D1 v úseku Horná Streda – Ilava v dĺžke 19 kilometrov a na rýchlostnej ceste R1 v úsekoch Hronský Beňadik - Lehôtka pod Brehmi v dĺžke 16 kilometrov a Šášovské Podhradie - R1 privádzač Zvolen v celkovej dĺžke 17 kilometrov. Celková investícia tejto bezpečnostnej bariéry presiahla 476 tis. eur. "Oplotenie je dnes nevyhnutnou súčasťou bezpečnostných prvkov diaľnic, ktoré chránia motoristov a zver pred ich vzájomnými kolíziami," uviedla diaľničná spoločnosť.
V prvom polroku dostala nové zvodidlá rýchlostná cesta R1 v úsekoch Banská Bystrica - Hronský Beňadik a Trnava - Nitra, ďalej diaľnica D1 Važec - Spišský Štvrtok, ako aj cesta I/50 v správe Strediska údržby Košice v celkovej dĺžke 6 729 metrov.
Súčasne NDS obnovila už existujúce zvodidlá na rýchlostnej ceste v úsekoch R1 Trnava - Nitra a Hr. Beňadik - Banská Bystrica, na diaľnici D1 Liptovský Mikuláš - Ivachnová a na ceste I/50 v správe Strediska údržby Košice a to v celkovej dĺžke 5 483 metrov. Hodnota investície osadenia nových a obnovených oceľových zvodidiel predstavuje 471 tis. eur. "Oceľové zvodidlá osádzané na vonkajších stranách diaľnice sú umiestňované ako ochranný prvok pred pevnými prekážkami, ako sú mostné piliere, portály značiek, a pri vysokých násypoch," vysvetlila NDS.
Novinkou v oblasti bezpečnosti na našich diaľniciach sú podľa spoločnosti tlmiče nárazu. V sledovanom období ich NDS osadila celkovo 38, a to konkrétne na bratislavských diaľniciach D1, D2 a D4, ďalej na diaľnici D1 v úseku Trnava - Horná Streda a na D1 odpočívadle Hrádok. Investície do tlmičov nárazu si vyžiadali celkovo 342 tis. eur.
Ako vysvetlila diaľničná spoločnosť, tlmič nárazu je špecializovaný bezpečnostný prvok, ktorý chráni motoristov pred nárazom do pevnej prekážky. "Mechanizmus účinku bezpečnostného prvku v momente nárazu vozidla do prekážky možno prirovnať skladaniu harmoniky. Tlmiť kinetickú energiu vozidla pomáhajú prídavné valce z umelej hmoty naplnené atmosférickým vzduchom, ktoré pôsobia ako vankúše," konštatovala NDS.
Pilotným projektom v oblasti zvyšovania bezpečnosti diaľnic je osádzanie energetických absorpčných koncoviek. V prvom polroku 2014 bolo takto zabezpečených celkovo 10 miest obojsmerne na rýchlostnej ceste R1 Trnava - Nitra a to v oblasti zvodidiel nachádzajúcich sa pred mostnými piliermi. Investícia pritom presiahla 90 tis. eur.