VIEDEŇ, BRATISLAVA. V rakúskom Parndorfe, ktorý leží necelých 50 kilometrov od Bratislavy, rastie outletové centrum spoločnosti McArthurGlen dlhé roky. Najväčšie z jej 21 európskych centier má zatiaľ 130 obchodov a ročne ho navštívi štyri až päť miliónov ľudí.
Podľa odhadov centra je desatina z nich zo Slovenska, ďalšia desatina z Maďarska, veľa je aj Rumunov, Rusov, Ukrajincov či návštevníkov z iných krajín. Z Bratislavy do areálu v niektoré dni premáva pravidelná autobusová linka.
Hneď vedľa centra McArthurGlen vyrástol Fashion Outlet Parndorf s asi polovičnou rozlohou. Do dvoch rokov ho plánuje rakúska firma Villaggio Investment Group zväčšiť o tretinu.
Podľa rakúskeho denníka Wirtschaftsblatt má typický návštevník outletu 35 až 45 rokov a nakupovať príde štyrikrát do roka. Minie pritom od 25 do 75 eur. Iba 55 percent tvoria ženy, v bežných obchodoch s módou je ich až 70 percent.
Podľa riaditeľa Fashion Outletu Parndorf Thomasa Reichenauera internetové obchody nie sú pre outlety hrozbou, cielia totiž na úplne iný typ zákazníkov.
„Outlet nikdy nebol ani nebude pre ľudí, ktorí si niečo potrebujú kúpiť,“ vysvetľuje pre Wirtschaftsblatt. „Je to spôsob trávenia voľného času, ktorý ľudia často kombinujú napríklad s cyklotúrou okolo Neziderského jazera či s výletom do dobrej reštaurácie,“dodal.