SME

Čas trestu za kartel stavebných firiem už zväčša vypršal

Za dohodu o cenách mali stavebné firmy pykať dávno, mali dostať dištanc v tendroch, no nedostali ho.

Zákaz súťažiť by pre viacerých staviteľov ciest nemusel byť do budúcna zásadný problém. Netýkal by sa totiž dcérskych či materských firiem spoločností z kartelu. Inak by to bolo,ak by sa dôležité referencie spájali iba so stavbármi z kartelu.Zákaz súťažiť by pre viacerých staviteľov ciest nemusel byť do budúcna zásadný problém. Netýkal by sa totiž dcérskych či materských firiem spoločností z kartelu. Inak by to bolo,ak by sa dôležité referencie spájali iba so stavbármi z kartelu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Strabag či Doprastav si ešte počkajú, kým sa zapoja do štátnych tendrov. Zrejme aj ďalšie firmy, ktoré sa v minulosti stretli v karteli. Malo by ísť už iba o pár týždňov.

Agentúrny text sme o 19:06 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Prešlo už desať rokov, odkedy sa šesť firiem vrátane Doprastavu, Strabagu, Inžinierskych stavieb či Skansky dohadovalo na cene, za akú ponúknu štátu postaviť časť D1 medzi Jánovcami a Mengusovcami.

Koncom minulého roka ich z tejto dohody usvedčil Najvyšší súd.

Od jeho rozsudku sa čakalo na usmernenie, či štátni nákupcovia môžu firmy s takýmto prehreškom púšťať do tendrov.

Úrad pre verejné obstarávanie ho vydal: povedal, že trest za kartel už z väčšej časti stavbárom uplynul. Dištanc na štátne zákazky sa ich tak môže týkať už len niekoľko týždňov.

Strabag potvrdil, že sa do verejných tendrov vráti počas tohto roka. Doprastav sa k otázkam nevyjadril.

Ako sa to stalo

Úrad pre verejné obstarávanie tvrdí, že trojročný zákaz ísť do štátnych súťaží platí odvtedy, keď najskôr mohlo ku kartelu dôjsť. Tender, na ktorom sa mali firmy dohoddovať o cene, bol vyhlásený v máji roku 2004.

Kartel firiem
Čo sa stalo
  • V roku 2004 vyhlásil štát súťaž na stavbu časti D1 Mengusovce – Jánovce.
  • O rok neskôr rozhodol Protimonopolný úrad, že sa záujemcovia o túto zákazku v súťaži, firmy Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Mota­Engil a Skanska dohadovali na cene.
  • Úrad im dal spolu pokutu vo výške asi 45 mil. eur.
  • Najviac, takmer 14 mil. eur, má zaplatiť Mota­Engil, Strabag 12,2 mil. eur, Skanska 9 mil. eur., Doprastav 6,6 mil. eur, Inžinierske stavby 3 mil. eur. Betamont dostal pokutu 130-tisíc eur.

Protimonopolný úrad o karteli rozhodol v roku 2005. Jeho verdikt však viaceré firmy napadli a súdy sa v sporoch s nimi rozhodli vykonateľnosť rozhodnutia Protimonopolného úradu odložiť.

Tým momentom prestal podľa úradníkov dištanc platiť.

Stopka pre účasť v tendroch sa tak mala jednotlivých stavebných firiem týkať do decembra 2006 až mája 2007, a to podľa toho, ktorá z firiem kedy rozhodnutie súdu dostala.

Väčšina z trojročného zákazu súťažiť teda firmám uplynula už v minulosti. Niektorým možno aj celý dištanc.

Zvyšok trestu sa začal rátať od doručenia posledného vlaňajšieho rozsudku Najvyššieho súdu zúčastneným, keď sa aj stal právoplatným. To bolo v marci tohto roka.

Platil dištanc vôbec?

Partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev sa pýta, či štát dištanc pre kartelistov od mája 2004 do konca roku 2006, prípadne do polovice roku 2007 aj uplatňoval.

„Koľkokrát, respektíve či vôbec boli účastníci kartelu v tom období vylúčení z verejného obstarávania? Ak neboli, ťažko možno v praxi hovoriť o dištanci,“ myslí si Leontiev.

Juraj Čermák, ktorý v minulosti viedol investičný úsek Národnej diaľničnej spoločnosti, si spomína, že po obvinení z kartelu sa v roku 2006 výstavba úseku medzi Jánovcami a Mengusovcami rozdelila na tri oddelené zákazky.

„Prvý úsek vyhrali Inžinierske stavby, druhý Doprastav a tretí Strabag. Takže potom aký trest?“ pýta sa Čermák. Úradníci sa takto podľa neho skôr postarali o to, aby z trhu nevypadli viaceré veľké firmy.

Je to iba usmernenie

Advokát Leontiev sa s právnym názorom Úradu pre verejné obstarávanie nestotožňuje. Myslí si, že trojročný zákaz súťažiť by mal platiť od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia Najvyššieho súdu, čiže ešte asi ďalšieho 2,5 roka.

Upozornil, že usmernenie štátnych úradníkov nie je právne záväzné. Dá sa však očakávať, že sa ním obstarávatelia nových ciest a diaľnic budú riadiť, keďže úrad má svoju odbornú autoritu.

No konečné slovo môže mať až súd. „Môže nastať situácia, že si právnu argumentáciu Úradu pre verejné obstarávanie neosvojí súd, ktorý by rozhodoval v poslednej inštancii napríklad o námietke stavebnej firmy, že víťaz súťaže mal byť vylúčený z dôvodu jeho účasti v karteli a ešte mu neuplynula dištančná lehota, čiže čas zákazu súťažiť,“ hovorí Leontiev.

Z tendrov už vyradili

Aktívne z tendrov pre kartel z minulosti vyraďovala Národná diaľničná spoločnosť. Postupovala tak v posledných mesiacoch, a to odkedy kartel spečatil Najvyšší súd.

Takto vyradila napríklad firmu Skanska z hry o dve veľké zákazky, na ktorých mohla zinkasovať vyše 260 miliónov eur bez DPH.

Pokutu za kartel popreli

Doprastav sa chystá odpisovať dlhy voči veriteľom. Prihlásil sa k nim aj Protimonopolný úrad, žiada pokutu za kartel. Pohľadávku mu však neuznali.

BRATISLAVA. Kto zaplatil štátu pokutu, ktorú mu za kartel vyrubili? Dosiaľ sa hovorí, že tak urobili iba spoločnosti Skanska a Inžinierske stavby.

Do zvláštnej situácie sa dostala stavebná firma Doprastav. Je v reštrukturalizácii, a teda v rámci finančného ozdravenia škrtne viaceré svoje dlhy obchodným partnerom a bude podnikať ďalej.

V praxi to znamená, že ani svoju časť pokuty za kartel, čiže 6,6 milióna eur, nevyplatí celú. Správca reštrukturalizácie si však myslí, že by ju nemal platiť vôbec. V ozdravnom procese ju preto poprel.

V tom momente stratili úradníci akékoľvek hlasovacie práva pri rozhodovaní o tom, kto koľko napokon z pohľadávok uvidí. Môže ísť ešte na súd, ale kým sa ten skončí, ozdravenie firmy sa uzavrie.

Správcovi zákon umožňuje popierať pohľadávky jednoducho. V tomto prípade tvrdí, že pokuta je protiústavná.

Na Ústavný súd sa obrátili viaceré firmy z kartelu. Ešte nerozhodol ani nevydal predbežné opatrenie, ktoré by ich chránilo pred platením pokuty.

Daniela Krajanová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 024
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 457
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 983
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 540
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 467
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 972
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 436
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 563
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 661
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 464
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 594
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 385
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 358
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 563
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 661
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 464
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 594
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 385
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 358
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu