Nové formy komunikácie s pacientmi využívajú skôr poisťovne. U lekárov a nemocníc sú zriedkavé.
BRATISLAVA. SMS s pripomienkou preventívnej prehliadky? Objednanie sa na vyšetrenie emailom? S týmito službami u lekárov na Slovensku príliš rátať nemôžete.
„Chat či SMS využíva pri komunikácii s pacientmi len malý počet lekárov,“ povedal šéf Asociácie súkromných lekárov Ladislav Pásztor.
SMS notifikácia objednaného termínu vyšetrenia či upozornenie na termín preventívnej prehliadky je častejšia, no aj tú posiela málo lekárov. „Najviac do päť percent,“ hovorí.
Malá súťaživosť
E-mail či SMS zväčša nepoužívajú pri komunikácii s pacientmi ani veľké nemocnice. Univerzitná nemocnica v Martine robí výnimku, len keď je pacient v zahraničí.
Kým Fakultná nemocnica v Trenčíne chce elektronické objednávanie zaviesť, nemocnica v Martine neuvažuje o elektronickej komunikácii. Odôvodňuje to tým, že lekári a sestry sa starajú o pacientov a nemajú čas, aby s nimi elektronicky komunikovali.
Pacienti im pritom e-maily píšu a chcú konzultovať svoj zdravotný stav.
„Treba si uvedomiť, že nežijeme vo filme a lekár nemôže presedieť pracovný čas za počítačom a poskytovať konzultácie na diaľku,“ dodala hovorkyňa nemocnice Katarína Kapustová.
Analytik INEKO Dušan Zachar pripisuje slabú elektronickú komunikáciu malej súťaživosti medzi lekármi či nemocnicami.
„Niektorí sú štátom a legislatívou zvýhodňovaní a poisťovne ich neodmeňujú na základe kvality a efektívnosti liečby,“ hovorí.