V Trnave tento rok otvoria prvé skutočné nákupné centrum, Aréna. Bude spojené s novým futbalovým štadiónom.
FOTO - Cushman&Wakefield
Máte pocit, že tých obchodov je na našu kúpyschopnosť tak akurát dosť? Potom nie ste z biznisu. Priemer plochy nákupných centier v Európe na tisíc obyvateľov je 262 m2, teda asi tak váš miestny supermarket Jednota.
Na Slovensku je to pod 230 m2, čo znamená, že firmy u nás stále vidia priestor na stavbu ďalších. Sme približne na spoločnej úrovni s Českom, pričom roky sme za ním zaostávali.
V zaostávaní za konzumom je však z regiónu V4 majstrom niekto iný. Maďarsko. Lákavosť pre zahraničných investorov nie je prioritou tamojšej vlády, krajina tam má v štatistikách pod 140 m2 nákupných centier na tisíc obyvateľov.
FOTO - SME Tomáš Benedikovič
Ak je európsky priemer 262 m2, Bratislava má až 750 m2 nákupných centier na tisíc obyvateľov. Je to viac ako Praha, Varšava, Berlín alebo Londýn. Súvisí to s tým, že Slovensko je malá krajina a tak sa bohatstvo sústredí na jedno mesto - to hlavné.
Preto sú v čele rebríčka s nami Talinn, Riga, Helsinki či Dublin. Vo väčších krajinách je viac väčších miest a aj nákupné centrá sa rozložia rovnomernejšie.
V Bratislave bude číslo ešte rásť, ale nie oveľa - Bory Mall v Lamači pridá na konci tohto roka ďalších 55 tisíc m2.
Inak povedané, spoločnosť Penta postaví v Bratislave takmer celý jeden Aupark navyše. Analytické spoločnosti nevidia problém v tom, že by sa metre štvorcové nemali obsadiť.