Európa zažíva renesanciu diaľkovej autobusovej dopravy, nízkonákladové linky sa z Nemecka rozširujú do Viedne, budú jazdiť aj do Prahy a Amsterdamu.
VIEDEŇ, BRATISLAVA. Z Viedne do Mníchova za 19, do Berlína za 25, do Stuttgartu za 29 eur. Pravdaže, len ak si jednosmerný lístok kúpite dopredu. Inak zaplatíte aj dvojnásobok. Do autobusu si za príplatok deväť eur možno dokonca vziať aj bicykel.
Také sú ceny lídra na nemeckom trhu diaľkových autobusov, berlínskeho start-upu MeinFernbus. Vznikol len v roku 2011 ako projekt siedmich investorov.
Od začiatku minulého roka, keď Nemecko uvoľnilo svoj trh diaľkových liniek pre súkromnú konkurenciu, sa pustil do boja o cestujúcich, rozmaznaných rýchlovlakmi, lacnými letenkami a hustou sieťou diaľnic bez rýchlostného obmedzenia.
Premohli štátnu dcéru
- MeinFernbus 39,7%
- Deutsche Bahn 21,7%
- Flixbus 14,8%
- ADAC Postbus 7,5%
- City2City 4,8%
- DeinBus.de 4,6%
- Deutsche Touring 1,8%
- ďalší 5%
Zdroj: IGES Institut
Najsilnejším konkurentom je podľa údajov IGES Institutu autobusová dcéra Deutsche Bahn – štátnej firmy, ktorá dominovala trhu do liberalizácie.
Zbraňami zelených autobusov MeinFernbusu sú inovácie – kúpa cestovných lístkov zväčša na displej smartfónu cez internet, či vlastná tlač lístka, rýchly internet v autobuse zadarmo, služby navyše a pohodlie.
A najmä ceny. V Rakúsku vyvolávajú šok, ako lacno sa dá po Európe cestovať.
Veď 25 eur za lístok do Berlína je iba štvrtinová cena oproti tomu, čo pýta za rovnakú trasu železnica a polovičná oproti diaľkovému autobusu EuroLines.