Mapa obsahuje 90 opatrení, ktorých realizácia by podľa riaditeľa inštitútu Petra Goliaša zabezpečila dlhodobú udržateľnosť verejných financií Slovenska.
BRATISLAVA. Inštitút INEKO pripravil návrh 90 opatrení, ktoré by mohli trvalo pomôcť našim verejným financiám.
Inštitút odporúča, aby sa opatrenia, ktoré nazval cestovnou mapou, zaviedli postupne do roku 2020.
Navrhujú školné
Šéf INEKO Peter Goliaš označil za kľúčové, aby sa posilnila verejná kontrola pri výbere daní a tiež lepšie meranie a zverejňovanie výsledkov v školstve, zdravotníctve aj súdnictve. Malo by sa tiež viac privatizovať a súkromným firmám by sa mali obmedziť stimuly.
Ľuďom s nízky príjmom by sa podľa Goliaša mali znížiť odvody, mal by sa spružniť zákonník práce a namiesto priamych daní by sa vláda mala pozrieť na nepriame dane.
Šéf INEKO tiež odporúča zaviesť školné pre denné štúdium na verejných vysokých školách s možnosťou odloženia jeho splácania a zaviesť spoluúčasť v zdravotníctve s ochrannými stropmi pre sociálne ohrozených ľudí.
"Ak sa opatrenia navrhované v takzvanej cestovnej mape neurobiaé, stúpa riziko, že v budúcnosti bude nutné prijať podstatne bolestivejšie kroky," upozornil Goliaš.
Medzi také zaradil zrýchlenie predlžovania dôchodkového veku, zvýšenie dane z pridanej hodnoty na 22 %, zrušenie vianočných príspevkov pre dôchodcov, krátenie sociálnych dávok, zvýšenie daní z nehnuteľností na dvojnásobok.
Treba opatrenia
Goliaš poukázal na to, že podľa vládneho programu stability na roky 2014 až 2017 musia opatrenia na ozdravenie rozpočtu v roku 2015 priniesť 409 miliónov eur, aby vláda splnila svoje rozpočtové ciele.
Dodal, že vzhľadom na prepočty Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) to však na "skrotenie dlhu" nebude ani zďaleka stačiť.
Ak by vlády už neprijímali žiadne opatrenia, verejný dlh by v roku 2063 dosiahol v pomere k hrubému domácemu produktu 269 percent, v roku 2040 taktiež neudržateľných 116 percent.
Slovensko by preto malo mať podľa Goliaša pripravenú databázu konsolidačných opatrení s prerátanými dosahmi na verejné financie, hospodársky rast a odhadmi ich vplyvov na sociálnu situáciu.
Rovnako má mať k dispozícii cestovnú mapu, ako by sa počas najbližších osem až 10 rokov mali tieto opatrenia uviesť postupne do praxe.