BRATISLAVA. Súkromný dopravca RegioJet vyhlasuje štátnym železniciam vojnu. Od stredy si za jazdu medzi Žilinou a Prahou účtuje po 9 eur. Predtým to bolo okolo 15 eur.
Chce tak ostrejšie konkurovať Železničnej spoločnosti Slovensko, v ktorej za túto trasu zaplatíte plné cestovné vo výške od 29,8 do 32,3 eur v závislosti od toho, kadiaľ presne chcete zo Žiliny do Prahy cestovať. Vybrať si môžete trasu cez Púchov alebo cez Čadcu.
"Odteraz sa RegioJet bude aktívne vymedzovať ako konkurencia voči štátom vlastnenému dopravcovi a bude ponúkať lepšie služby za nižšie ceny," vyhlasuje dopravca.
Museli by sa dohodnúť
Či a ako budú na akčné ceny reagovať štátne železnice zatiaľ nie je jasné. Ak by tak chceli urobiť, museli by tak zrejme konať po dohode s Českými dráhami. Cestovné si totiž za túto trasu delia podľa kilometrov, ktoré sa prejdú na tom či onom území. Spoločne aj stanovujú ceny.
"Prípadná reakcia na cenu RegioJetu je možná po vzájomnej dohode Českých dráh a Železničnej spoločnosti Slovensko," povedal hovoca Českých dráh Petr Šťáhlavský.
Štátnymi železnicami sa môžete na trase medzi Žilinou a Prahou odviezť aj lacnejšie než za vyššie uvádzané ceny. Na trase cez Čadcu môžu napríklad mladí ľudia do 26 rokov zaplatiť pod 20 eur. Musia ale vlastniť príslušnú zľavovú kartu.
RegioJet dodáva, že aj z jeho 9 eur je možné ešte zľaviť. Týka sa to hlavne študentov, čiže držiteľov ISIC karty. V cene je navyše zahrnutá už aj miestenka.
Štátna železnica zasa prevádzkuje na trati viac vlakov. Dokopy oboma možnými trasami posiela na trať 15 párov vlakov denne. Na našom území nesú označenie Expres, za hranicami sa menia na EC vlaky.
Z Bratislavy do Košíc za pár eur?
Regiojet sľubuje, že pod 10 eur sa dostane aj na trase medzi Bratislavou a Košicami, ktorú plánuje spustiť do prevádzky uprostred decembra.
"Vďaka konkurencii rátame s tým, že cena lístka na trase Bratislava – Košice môže klesnúť až pod 10 EUR, zatiaľ čo dnes za bežný lístok vo vlakoch IC na rovnakej trase zaplatia cestujúci 20 EUR a v rýchlikoch viac ako 18 EUR," povedal Radim Jančura, majiteľ holdingu Student Agency, pod ktorý spadá aj RegioJet.
Ani v tomto prípade nie je jasné, ako sa štátne železnice zariadia. Ich hovorkyňa Jana Morháčová na otázku o ich reakcii odpovedala slovami: "Vnímame, že cena je najdôležitejší faktor pre ceustujúcich."
Bohatšie skúsenosti s konkurenčným bojom, aký sa avizuje teraz u nás, má susedné Česko. Ostrá konkurencia tam vládne na trati medzi Ostravou a Prahou. Náklady tamojších konkurentov ale vraj nízke výnosy nepokrývajú. Aj preto sa na tunajšie koľaje hlási aj Leo Express.