Koncernom, pod ktoré spadajú tunajšie automobilky, sa darí, píše sa v štatistikách.
Agentúrny text sme nahradili autorským článkom
BRATISLAVA. Výrobcovia áut hlásia tento rok dobrý štart. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) píše, že v marci sa na trhu Európskej únie zaregistrovalo o 10,6 percenta nových áut viac než rok predtým.
Rástli predaje na problematickom gréckom trhu, a to o vyše 30 percent, aj v Portugalsku o 47 percent. Najväčší nemecký trh zaznamenal nárast registrácií o 5,4 percenta.
Druhý najhorší marec
Prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenska Jaroslav Holeček tvrdí, že síce nič nie je definitívne, ale čísla sú dobrým signálom toho, že sa sektor pomaly stabilizuje.
„Lepšiace sa čísla predajov v Európe sú sčasti určite aj znakom rastúcej spotrebiteľskej dôvery, ktorá ide ruka v ruke so zlepšujúcimi sa ekonomickými vyhliadkami jednotlivých krajín,“ súhlasí analytik Tatra banky Boris Fojtík. Upozorňuje však, že za číslami môže byť aj to, že tento rok je Veľká noc neskôr než vlani, čo mohlo mať vplyv na termín kúpy auta.
Antonín Šípek zo Sdružení automobilového průmyslu tvrdí, že čísla treba vykladať opatrne. Porovnávať tohtoročný marec s minuloročným totiž môže byť zavádzajúce. „Prvý štvrťrok 2013 bol vôbec najhorší. Predaje z roka 2014 sú ešte stále asi o 2,5 percenta nižšie než v krízovom roku 2009,“ hovorí. Optimisticky vyzerajúce marcové dáta sú druhé najhoršie údaje za marec od roku 2003, keď začalo ACEA predaje sledovať.
Čo prinesie Rusko?
K súhrnným údajom koncernov ich tunajšie dcéry pridávajú viac, než je celoúniový výsledok, myslí si Holeček. Je to vďaka obmene modelov.
Čaká sa ešte na to, či ich produkciu ovplyvní konflikt medzi Ruskom a Ukrajinou. Napríklad žilinská Kia vyváža na veľký ruský trh 22 percent svojej produkcie. Zatiaľ na dopyte konflikt necíti. „Pri medziročnom porovnaní sme zaznamenali nárast počtu vyrobených áut,“ povedal hovorca automobilky Jozef Bačé. Celý koncern Kia v marci rástol medziročne o deväť percent. Koncern PSA Peugeot Citroën, pod ktorý spadá aj závod v Trnave, si prilepšil o 11 percent.
Volkswagen, pod ktorý patrí bratislavská automobilka, zlepšil predaj takmer o deväť percent. Koncern zastrešuje aj výrobu značky Škoda, tá medziročne rástla až o 20 percent. Hovorca jej českého závodu Jozef Baláž za tým vidí osem nových či zásadne prepracovaných modelov, ktoré vlani uviedli na trh.
V opačnom trende sa v rámci Únie vyvíja napríklad Honda, jej predaj klesol. Zástupca jej tunajšieho importéra Patrik Šolc to vysvetľuje tým, že začiatkom minulého roka prišiel do predaja veľmi úspešný model CR-V.