Štátny dopravca na IC vlakoch medzi Bratislavou a Košicami ročne prerába tri milióny eur. Od decembra bude mať na trati dvoch súkromných konkurentov. Možno hrozí aj cenová vojna.
ŽILINA. Pred tohtoročnými Vianocami sa na Slovensku rozbehne tvrdý boj o cestujúcich na železnici.
Svoje spoje z Prahy do Ostravy chce cez Žilinu do Košíc predĺžiť český súkromný dopravca Leo Express so svojimi tmavo-zlatými súpravami prezývanými čierna puma.
V pondelok pritom oznámil odštartovanie prevádzky IC vlakov na trase Bratislava – Košice a predĺženie terajšej linky Praha – Žilina až do Košíc aj RegioJet, žltý konkurent čiernych vlakov v Českej republike. Ide o trasy bez štátnej dotácie, teda čisto komerčnú prevádzku.
Aj Leo Express plánuje nasadiť svoje súpravy na trať severným Slovenskom po zmene grafikonu od 14. decembra. Premávať by mali dva páry súprav denne.
„Z Košíc aj z Prahy by mali štartovať v ranných a popoludňajších hodinách,“ vysvetľuje generálny riaditeľ spoločnosti Leoš Novotný.
RegioJet pred Vianocami chystá rýchliky Bratislava - Žilina - KošiceČítajte
Podelia sa so štátom
Leo Express uvádza, že žiadosť o medzinárodnú trať podal Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) spoločne so štátnym dopravcom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a o prípadnej užšej spolupráci sa ďalej rokuje.
Novotný hovorí, že ešte zvažujú, aký obchodný model pre vstup na túto trasu zvolia. V hre sú pritom všetky scenáre od komerčnej spolupráce oboch dopravcov až po vlastné podnikanie Leo Express.
Požiadať o trasu spoločne so slovenským partnerom podľa neho rešpektuje zvyklosti a konvencie v európskej medzinárodnej železničnej doprave.
„Rešpektujeme procesy, ktorými musí ZSSK ako štátna firma prejsť, aby mohla nadviazať spoluprácu so súkromnou,“ tvrdí Novotný. V prípade, že budú rokovania neúspešné, sú pripravení vstúpiť na Slovensko na vlastné riziko.
Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková vysvetľuje, že od Leo Expressu žiadosť o pridelenie kapacity železničnej cesty neevidujú, pričom včera bol posledný deň na podanie žiadosti. O kapacitu požiadala okrem RegioJetu iba štátna ZSSK, s ktorou Leo spolupracuje.
V skutočnosti zrejme ZSSK českému dopravcovi prepustí svoje vlaky medzi Prahou, Žilinou a Košicami. Jej vlastné rýchliky budú potom premávať medzi Bratislavou a Košicami.
Ak by však boli rokovania s ZSSK neúspešné, vstup Leo Expressu na Slovensko by bol ohrozený. Je tak odkázaný splniť podmienky štátnej firmy.
V súčasnosti severným Slovenskom jazdia v bežné dni tri páry rýchlikov na trati Praha - Košice cez Ostravu.
Pol milióna ľudí
Podľa Leo Express je linka Žilina – Košice ako predĺženie trasy z Prahy do Ostravy veľmi zaujímavý dopravný trh. Podľa jeho prieskumov sa na tejto trase pohybuje ročne viac ako pol milióna cestujúcich.
Ponuka vlakového spojenia, najmä rýchlosť a kvalita služieb je však veľmi slabá.
„V tejto oblasti sa majú slovenskí cestujúci určite na čo tešiť,“ sľubuje šéf Leo Express. Konkrétne časy odchodov budú výsledkom rokovaní dopravcu so správcom infraštruktúry ŽSR.
Leo Express začal v novembri 2012 s dopravou cestujúcich medzi Prahou a Ostravou, koncom minulého roka pridal aj odbočku do Starého Města pri Uherskom Hradišti.
Medzi Prahou a Ostravou vlani štátny dopravca České dráhy začal cenovú vojnu, ku ktorej sa pridali aj súkromné firmy RegioJet a Leo Express.
Podľa vyjadrenia firmy od polovice minulého roka dosahuje kladný prevádzkový výsledok. Počas vlaňajška odviezol vyše 800-tisíc cestujúcich.
Okrem Košíc majú čierne pumy podľa portálu idnes.cz zaostrené aj na trať medzi Prahou a severočeským Ústí nad Labem.