Po zatvorení hypermarketov našla Potravinová kobra nedostatky pri dvoch tretinách kontrol.
BRATISLAVA. Najmenšiu pozornosť venujú predajne s potravinami dodržiavaniu predpisov po skončení pracovného času.
Vyplýva to z výsledkov kontrol potravín vykonaných inšpektormi Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) SR za prvý štvrťrok tohto roka.
Na tlačovej konferencii v Bratislave o nich informoval minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomír Jahnátek (nominant Smeru-SD). V období od 1. januára do 31. marca inšpektori ŠVPS uskutočnili 10 770 kontrol, z ktorých 15,89 % ukázalo nedostatky.
Úspešná kobra
Počas pracovného času bolo odhalených 14 % pochybení, po zatvorení predajní viac ako polovica a mimoriadne kontroly identifikovali nedostatky vo všetkých prípadoch. "Potravinová kobra má 100-% zásah v nekvalite," zdôraznil Jahnátek.
Najhoršie podľa ministra dopadli hypermarkety, stredné a malé predajne mimo pracovného času, keď sa vyskytlo 50,33 % všetkých nedostatkov. Za neuveriteľné číslo označil Jahnátek 65,89 % pochybení nájdených po zatvorení hypermarketov.
"Nedáva to dobrý obraz o tom, že by sa hypermarkety a supermarkety snažili vylepšiť servis a kvalitu potravín, ktoré predávajú svojim zákazníkom," uviedol šéf rezortu pôdohospodárstva.
Najnekvalitnejším potravinovým reťazcom sa v prvom štvrťroku stal Lidl, ktorý mal evidovaných 23,95 % nedostatkov. Nasledujú Billa s 23,05 % a CBA s 20,5 % porušení.
Išlo o technické pochybenia
"Nakoľko na tlačovej konferencii nebolo špecifikované, čoho sa nedostatky zistené v našej obchodnej sieti týkajú a konkrétne údaje sa zatiaľ neobjavili ani na internetových stránkach ministerstva, či Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR, nedokážeme sa v tejto chvíli k bližšie vyjadriť," povedal hovorca predajní LIDL Tomáš Bezák.
"Väčšina vyčítaných chýb bola technického charakteru, ktorý nesúvisí s kvalitou či hygienou predaja," hovorí Martina Kovacs, marketingová manažérka BILLA Slovensko. Išlo napríklad o obité rohy stien, poškodenú podlahu alebo opadanú omietku v skladových priestoroch.
Pochybenia v oblasti kvality predávaného tovaru tvoria v predajni podľa Kovacs v rámci štyroch hodnotených kategórií, najmenšiu časť.
"Nárast či pokles čísiel v tejto súvislosti ťažko komentovať, keďže úzko súvisí s intenzitou kontrol v konkrétnom reťazci, miestom ich výkonu a zameraním kontroly," dodáva.
Najhoršie Poľsko
Za prvé tri mesiace tohto roka inšpektori skontrolovali celkovo 906 zásielok počas prepravy a 1437 komodít. Nezrovnalosti sa našli v 8,6 % prípadoch.
Najhoršie pri cestných kontrolách skončilo Poľsko, ktoré malo 12,37 % pochybení, ide však o pokles z 35,09 % v roku 2012.
Druhé bolo Maďarsko s 12,5 %, tretie Slovensko na úrovni 5,22 %. Dodávky z Česka obsahovali len 1,78 % porušení. Počet domácich kontrolovaných zásielok bol však výrazne vyšší ako v prípade okolitých krajín.
Medzi hlavné nedostatky patrila nevyhovujúca hygiena, nedodržaný teplotný režim, chýbajúce označenie a znemožnená vysledovateľnosť.
Percento výskytu tovarov predávaných po lehote spotreby a minimálnej trvanlivosti podľa Jahnátka klesá. ŠVPS zaznamenala celkovo 154 prípadov tohto typu porušenia, pričom išlo o 976 druhov tovarov.
Od začiatku januára do konca marca však ich počet rástol. "Stále je namieste úloha pre ŠVPS, aby naďalej veľmi tvrdo kontrolovala tovary po lehote spotreby a minimálnej trvanlivosti," uzavrel minister.