Na Slovensku sa jazda prázdnymi kamiónmi využíva najmä na fingovanie vývozov pri karuselových podvodoch. V Európe sa až 72 percent tovaru prepravuje po cestách.
BRUSEL. Pätina nákladných áut v Európe jazdí po cestách prázdna. Nemecká tlačová agentúra DPA sa odvoláva na štúdiu, ktorú dnes zverejnila v Bruseli Európska komisia (EK).
Vo vnútrozemskej doprave jazdí naprázdno dokonca až štvrtina nákladných vozidiel. Časť jázd prázdnych nákladných áut súvisí s predpismi EÚ pre prepravcov nákladov, ktorí chcú poskytnúť svoje služby v európskom zahraničí.
"V dôsledku súčasných predpisov vznikajú európskym firmám straty," konštatoval komisár EÚ pre dopravu Siim Kallas. Komisár však nenaznačil nijaké zmeny v predpisoch. Zrejme to súvisí s faktom, že sa na jeseň skončí funkčné obdobie súčasnej EK.
Ako uvádza štúdia, až 72 % tovarov sa v Európe prepravuje po cestách. Podiel medzištátnej automobilovej prepravy však zostáva percentuálne v porovnaní s jej celkovým objemom veľmi malý. V odvetví pracujú takmer tri milióny ľudí a hodnota ich výkonov dosahuje ročne okolo 300 miliárd eur.
V Strednej Európe sa v posledných rokoch objavilo využívanie kamiónov na jazdy cez hranice bez nákladu alebo s falošným nákladom. Používajú sa na daňové podvody cez karuselové obchody, pri ktorých sa finguje vývoz komodít ako drevo, farebné kovy, cukor, olej alebo múka, či kukurica.
Cez hranice jazdia do Maďarska prázdne kamióny, aby kryli podvody s DPHČítajte
Na takto "vyvezený tovar", ktorý v skutočnosti nikdy neopustil sklady, si potom firma podvodne uplatní vrátenie dane z pridanej hodnoty. Tá však pôvodne pri dovoze tovaru ani nebola zaplatená, pretože dovozca
Potom, ako štát takúto prepravu začal sledovať cez mýtny systém a dynamické váhy na hraniciach, začali podvodníci využívať nádoby z vodou. Tú v cieľovom meste vypustili a naspäť sa vrátili s prázdnymi nádobami a ľahším kamiónom.
Karuselové podvody vlani začala Daňová správa vytláčať častejšími daňovými kontrolami a zavedením elektronického kotrolného výkazu DPH. Očakáva sa, že sa podvodníci posunú najmä do Českej republiky, ktorej podobná legislatíva zatiaľ chýba.