SME

Rattaj z J&T: Na zábavný park by sme radi získali stimuly

Rattaj z J&T: Na zábavný park by sme radi získali stimuly

Na Disneyland je tu slabý trh, treba niečo lokálne, tvrdí Igor Rattaj.

[content type="longread-pos" pos="full"]

Na Disneyland je tu slabý trh, treba niečo lokálne, tvrdí Igor Rattaj

[/content]

[content type="img" render-type="pressphoto" title="" src="https://m.smedata.sk/api-media/media/image/sme/2/54/5476362/5476362.jpeg?rev=2" author="SME/Gabriel Kuchta" longread-pos="full"]Igor Rattaj (43) vyštudoval mikroelektroniku na Slovenskej technickej univerzite. S partnermi finančnej skupiny J&T sa pozná od 90. rokov. Spoluvlastní J&T Private Equity Group, ktorá zahŕňa aktivity skupiny v energetike, turizme, realitách či médiách. Na podnikaní bankového holdingu J&T Finance Group nemá Rattaj majetkový podiel. V J&T rieši najmä biznis v turizme cez tatranskú firmu Tatry Mountain Resorts. Na svoje „triko“ podniká aj s naftou či v poľnohospodárskom priemysle. Je ženatý a má tri deti. Ovláda anglický a ruský jazyk.[/content]

Pre Trend ste povedali, že dnes robíte biznis, s ktorým je zábava. Aký je zábavný biznis?

„Ani nie zábavný ako skôr voľnočasový. Od lyžiarskeho strediska, akvaparku cez zábavný park až po detské zábavné kútiky, múzeá, kiná či jaskyne.“

A ropa, pšenica, cukor do toho ako zapadajú?

„Nepovedal som, že nerobím nič iné. Zábavný biznis prevažuje, ale zastrešujem mnoho rôznych vecí. Bol som aj v predstavenstve Nováckych chemických závodov, ktoré patrili do 1. garantovanej, tak som pričuchol aj k ťažkej chémii a obchodu s ňou.“

[content type="citation"]Trh V4 by uživil zábavný park[/content]

Čo je váš hlavný biznis v rámci J&T?

„Nepovedal by som, že som dnes len súčasťou J&T. Nevyhraňujem sa, že nie som J&T, ale štruktúru sme zmenili a dnes stojím jednou nohou aj mimo. Zastrešujem niektoré projekty ako TMR (Tatry Mountain Resorts, ktorá spravuje lyžiarske strediská, hotely či akvapark Tatralandia, pozn.). To je môj pracovný priestor, kde pôsobím v rámci J&T, pretože J&T je tam do veľkej miery financujúci partner a sčasti spoluvlastník.“

Čo okrem toho robíte?

„Veľa vecí. Napríklad do poľnohospodárskeho biznisu som sa dostal cez svoje malé družstvo, ktoré som kúpil v Mengusovciach, kde som prežil celé detstvo.“

Hazard vás neláka?

„Nie. V žiadnom prípade.“

Prečo?

„Hazard je hazard, za zábavný biznis beriem voľnočasové aktivity. Pracovný čas sa dnes skracuje, kedysi sa robilo 42 hodín týždenne, teraz sa robí 40, v západnej Európe vari 32 až 34 hodín týždenne. Ostáva viac voľného času a biznis, vďaka ktorému tento voľný čas miniete, môže byť dlhodobo veľmi zaujímavý.

Tak, ako sa hovorí, že možno za dekádu či dve sa bude obchodovať s vodou, podobne to bude aj s voľnočasovými aktivitami. Máme deti, no nevieme, čo s nimi po škole. Treba preto vytvoriť segment, ktorý im niečo ponúkne.“

A čo veľký zábavný park á la Disneyland?

„Určite, toto ma láka. Zábavný park vás vyjde na sto a viac miliónov eur, oproti tomu akvapark stojí drobné. Urobiť preto veľký zábavný park je výzva, potrebujeme na to veľkú plochu, zároveň aj zbierať zákazníkov z veľkého územia. Plány v rámci V4 sú, minimálne Česko, Slovensko a Poľsko. Spolu je to trh, ktorý by už stredne veľký zábavný park uživil.“

Aký je stredne veľký?

„Návštevnosť by mala byť od päť- do desaťtisíc ľudí v špičkách, hodnota investície v prvotnej fáze asi 30 miliónov eur, celkovo možno sto až 150 miliónov eur.“

Hovoríme o tradičnom zábavnom parku s horskými dráhami?

„Áno. Máte malý kolotoč, väčší, potom niečo adrenalínovejšie a na záver jednu obrovskú atrakciu, napríklad horskú dráhu, ktorá je veľmi drahá. Stojí okolo desať až 20 miliónov dolárov. A musí byť v niečom výnimočná, najdlhšia, najrýchlejšia, najvyššia, lebo každý zábavný park má svoje ‚naj‘.

Zároveň treba aj akcie pre maličké deti, kde sa hrajú s hračkami či legom, kopu bufetov, predaj suvenírov, jednoducho atrakcie, aby ste s deťmi mohli stráviť sobotu a nedeľu, a vyhrala sa tam skupina nula až osemnásť.“

[content type="citation"]Tu nám dá vláda po hlave, lebo J&T[/content]

Porovnanie s budapeštianskym Vidámparkom?

„Bude väčší. Vidámpark je ako Práter, je to zábavný park mestského typu. My chceme vybudovať park víkendového typu, aby ste prišli na pár dní, nielen na deň. Takéto parky sú dnes v Nemecku či západnej Európe, no na východe nič nie je. Trh tu preto je. Možno nie pri priemernej útrate 60 eur na hosťa a deň ako v Disneylande, ale povedzme v polovičných cenách s polovičnou zábavou.“

Už s niekým rokujete?

„Áno, máme vyhliadnutú lokalitu, bol tam minulý týždeň na rokovaní šéf TMR Bohuš Hlavatý. Ja mám zas rozbehnuté rokovania so skupinou, ktorá už takýto koncept robila na území Česko-Slovenska s presahom do Poľska. Miesto tak môže byť na spojnici týchto krajín. Oni majú vymakaný koncept, chýba im už len investor.“

O ktorej lokalite rokujete?

„Nemôžem povedať.“

Akú veľkú rozlohu by mal mať park?

„Potrebujeme výhľadovo pozemok do 80 až sto hektárov. Nepostavilo by sa to samozrejme naraz, ale postupne by sa mohlo dostavovať do patričnej veľkosti. V prvej fáze by išlo o 30 až 40 hektárov.“

Keď už vyhľadávate lokalitu, je to veľmi aktuálna investícia?

„Nemyslím si, že je to plán na päťročnicu. Do pol roka by sme mali definitívne povedať, či do toho ideme alebo nie.“

Mohli by ste ten park postaviť na Slovensku?

„Pri sto- až 150-miliónovej investícii sa budeme pýtať vlády, čo nám za to dá, aby sme to postavili na Slovensku. Popravde, na Slovensku nám dá po hlave a pošle nás kade ľahšie, lebo sme J&T. Česká vláda sa možno už tak správať nebude a poľská vláda sa voči nám bude správať ako ku štandardnému zahraničnému investorovi. Toto je len ako príklad, dúfam že to v skutočnosti tak nebude.“

[content type="citation"]Krtkoland by bola silná značka[/content]

Koľko ľudí by takýto zábavný park zamestnal?

„Koncept, ktorý som videl hovoril o 1500 zamestnancoch priamo a ešte k tomu sú subdodávatelia. Dnes niekto zamestná 300 ľudí a robí sa okolo toho veľké haló, my chceme zamestnať 1500 ľudí v segmente, ktorý tu ostane. Zábavný park totiž nerozmontujete a neprenesiete inam ako technológiu nejakej fabriky. Preto budeme zvažovať, s ktorou vládou sa na podpore dohodneme, a podľa toho zvážime umiestnenie.“

Aká je návratnosť investície?

„Sedem až desať rokov.“

Investorom bude len J&T?

„Hľadáme aj niekoho iného.“

Niekoho s know-how?

„Nechcem vyzerať povýšenecky, ale nemyslím si, že niekto chytrý mi dá extrémne rady, skôr by sa dala získať značka. Na Disneyland je tu slabý trh, takže treba niečo lokálne. Netajím sa, že sme už rokovali s majiteľmi práv na Krtka. Rokovania síce zamrzli, ale nie je to úplne stratené. Táto postavička je vo V4 veľmi silná, Krtkoland by bola lokálna značka, ktorá by bola silná.“

S filmovým štúdiami sa spojiť nechcete?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3DNV na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
V denníku SME spolupracuje s prestávkou od septembra 2008. Pracoval aj v týždenníku Trend. Má na konte viacero novinárskych cien aj ocenenie Biela vrana. Pravidelne sa súdi so štátnymi orgánmi, ktoré zatajujú informácie. Facebook, Twitter

Čítajte ďalej

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu