BRATISLAVA. Majiteľ spoločnosti Baumax, sedemdesiatštyriročný Karlheinz Essl chce predať svoju súkromnú umeleckú zbierku. Rozhodol sa tak urobiť pre problémy svojho podniku. Len v Rakúsku by tak chcel zachrániť 4000 pracovných miest, informoval o tom portál Aktualne.cz.
Firma, ktorá prevádzkuje sieť hobbymarketov, sa ocitla v problémoch pre nízke tržby východoeurópskych dcérskych spoločností. Na ozdravenie má čas iba do roku 2016.
Na Slovensku Baumax zamestnáva 1200 ľudí a má tu 15 predajní. Obchody má aj v ďalších krajinách, okrem Slovenska a Rakúska sú aj v Česku, Rumunsku, Bulharsku, Turecku, Maďarsku či Slovinsku.
Mali by sa predať spolu
Essl chce pomôcť svojej spoločnosti predajom umeleckých diel, ktoré v minulosti získal vďaka zisku z Baumaxu. "Moja žena a ja sme pripravení predať celú zbierku štátu, ak sa tým zachráni Baumax a asi štyritisíc pracovných miest v Rakúsku,“ hovorí.
Svoju umeleckú zbierku od 70. rokov dopĺňal a v roku 1999 založil múzeum neďaleko Viedne v Klosterneuburgu. Zbierka má údajne hodnotu až 86 miliónov eur.
O jej osude sa už hovorilo aj oficiálne, rakúsky minister kultúry Josef Ostermayer inicioval k nej rokovania. Podľa hovorcu ministerstva je nesmierne dôležité zachrániť 7000 obrazov aj pracovné miesta.
Zbierka by podľa Essla mala zostať pohromade. Obáva sa toho, že ak by sa nepredali umelecké diela spolu, predali by sa pod cenu, čo by poškodilo umelcov.
"Mojím cieľom je, aby štát spoločne s nami založil nadáciu a viedol ju ďalej v našom duchu,“ povedal podnikateľ pre agentúru APA.
Je to reklamný ťah?
Za vyhlásením o predaji umeleckej zbierky môže byť aj snaha o reklamu, myslí si analytik obchodu Ľubomír Drahovský. To, že spoločnosť Baumax môže mať problémy však nevylučuje, prejavujú sa podľa neho aj na Slovensku.
„Baumax na Slovensku podľa odhadov našej agentúry v tržbách za posledné dva roky stagnuje,“ hovorí. Dôvodom zhoršených tržieb je podľa neho zlá finančná situácia ľudí, ktorí nemajú taký záujem o materiál na rekonštrukciu domu či inovovanie príbytku.
„Prejavuje sa to posledné štyri roky prakticky v celom nepotravinárskom sektore, nielen v prípade Baumaxu,“ dodáva.
Ak by sa Baumax stiahol zo slovenského trhu, považoval by to Drahovský za negatívum. „Baumax bol prvou firmou, ktorá priniesla na Slovensku kultúru v oblasti predaja do-it-yourself výrobkov a stále ponúka kvalitný a zaujímavý sortiment,“ hovorí.