BRATISLAVA, DUBNÁ SKALA. Čulý pracovný ruch. Robotníci v prilbách a ochranných vestách stavajú most ponad Váh. Takto to vo štvrtok vyzeralo na časti rozostavanej diaľnice pri Martine medzi Dubnou Skalou a Turanmi.
Ak sa v Dubnej Skale zastavíte v pondelok, možno uvidíte niečo celkom iné. Stavbári tvrdia, že už mesiace nevideli poriadne výplaty a keď v piatok peniaze neprídu, v pondelok do práce nenastúpia.
„Žijem z maminho dôchodku,“ vysvetľuje jeden z oslovených robotníkov, prečo od pondelka možno nepríde na stavbu. Ďalšiemu dlhuje jeho chlebodarca vyše štyritisíc eur. Iní pridávajú, že sú už zvyknutí na neustále problémy s platbami, ale takto zle to ešte nebolo.
Stavbári sa pre chýbajúce platby príliš neponosujú na svojich priamych zamestnávateľov. Tí len plnia zákazku, ktorú majú od Váhostavu a ten zasa neplatí im.
Rozhodnutie počkať do piatku a ak peniaze neprídu, nenastúpiť do práce, je teda po spoločnej dohode medzi nimi a dodávateľmi Váhostavu.
Platia DPH, peniaze nedostanú
Majitelia subdodávkových firiem, ktorí si neprajú byť menovaní, sú tiež na Váhostav namosúrení. Nemajú z čoho vyplácať mzdy, ale napríklad ani DPH, ktoré platia akonáhle vystavia faktúru bez ohľadu na to, či im ju niekto preplatil.
"Na daňovom úrade na mňa už dvakrát podali trestné oznámenie," vysvetľuje jeden z dodávateľov Váhostavu.
Ďalší vypočítal, že na piatkovú platbu čakajú toľkí, že by v pondelok do práce nemuselo nastúpiť až okolo 200 robotníkov. Pravdepodobne by to bolo o čosi menej.
Váhostav tvrdí, že celkovo mu vyše 16-kilometrovú diaľnicu medzi Dubnou Skalou a Turanmi stavia niečo cez 300 ľudí. Z toho približne 210 sú ľudia, ktorí pracujú pre subdodávateľov Váhostavu.
Pravdou však tiež je, že niektorí, ktorí do práce plánujú nastúpiť tak či tak, by bez chýbajúcich stavbárov nemali čo robiť. Ich práca totiž nadväzuje na iné úkony na stavbe.
"Keďže táto stavba je pre nás stratová, nie všetky záväzky môžu byť uhrádzané v stanovených termínoch. Podobné prípady sa vyskytujú vo väčšine stavebných firiem na Slovensku, nakoľko stavebný sektor bol posledné roky pod enormným tlakom na znižovanie cien, čo sa teraz preukazuje práve na stratovosti stavieb a vzniknutých problémoch," zareagoval na otázky o platbách dodávateľom hovorca Váhostavu Tomáš Halán.
Halán dodal, že stavba pokračuje podľa harmonogramu. Dokončená by mala byť do konca tohto roku.
Problémy s platbami hlásia aj na ďalších stavbách. Niektorí dodávatelia sa napríklad rozhodli ani neísť stavať diaľnicu na východe Slovenska medzi Fričovcami a Svinou, ktorú zastrešuje Doprastav. Tam vraj dopredu avizovali, že si na platby počkajú 90 až 120 dní.
Jeden zo subdodávateľov, ktorý išiel na východ stavať, tu problémy s platbami nezaznamenal. Je to však hlavne preto, že nerobí priamo pre víťaza tendra, ale pre ďalšieho jeho solventného dodávateľa.
Váhostav začne stavať aj inde
Ministerstvo dopravy teraz plánuje výstavbu diaľnic ďalej rozbehnúť.
Naposledy poklepkával minister dopravy Ján Počiatek základný kameň časti D1 pri Ružomberku na úseku Hubová - Ivachnová. Spoločne s Váhostavom ju postaví spoločnosť OHL. V tendri podali firmy štvrtú najdrahšiu ponuku. Lacnejších vylúčili aj s odôvodnením, že majú neprimerane nízke ceny.
Na budúci týždeň vo štvrtok sa minister vyberie poklopkávať štart stavby medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou pri Žiline. Postaví ju konzorcium pod vedením Doprastavu. Jeho súčasťou je aj Váhostav.