SME

Najviac kamiónov chodí po užších cestách pre Kiu pri Žiline

Veľa nákladiakov na cestách druhej triedy môže signalizovať zásobovanie priemyslu aj obchádzku mýta.

Kamióny potrebujú diaľničnú sieť, často sa jej však vyhýbajú.Kamióny potrebujú diaľničnú sieť, často sa jej však vyhýbajú. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

Štát zisťuje, kde je veľa kamiónov na cestách, kde nemajú čo robiť.

BRATISLAVA. Na ktorých cestách druhej a tretej triedy môžete vidieť najviac kamiónov? Jazdia tam právom alebo sa len snažia vyhnúť cestám, ktoré sú spoplatnené mýtom?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tieto otázky by mal štátu zodpovedať prevádzkovateľ elektronického mýta, firma SkyToll.

Zaznamenávala počet kamiónov, ktoré prešli celý spomínaný úsek a hodnotila každý jazdný pruh zvlášť.

Štát od SkyTollu dostal zatiaľ informácie o tom, kadiaľ jazdili kamióny najviac počas prvých dvoch týždňov roka.

SkryťVypnúť reklamu

Údaje, ku ktorým sa SME dostalo neoficiálne, ukázali, že rekordérom medzi cestami druhej triedy je úsek medzi Varínom a Žilinou.

Kliknutím mapu zväčšíte

Cestu vyťažuje hlavne Kia

Touto cestou v Žilinskom kraji v jednom pruhu prešlo za dva týždne vyše 12-­tisíc áut s hmotnosťou nad 3,5 tony.

„Mimo nákladných vozidiel, ktoré zabezpečujú dopravnú obsluhu závodov Kia a Mobis, týmto úsekom prechádzajú aj nákladné vozidlá smerujúce do závodu Dolvap Varín a ďalších výrobných prevádzok umiestnených okolo cesty II/583 až po obec Terchová,“ povedala hovorkyňa žilinskej samosprávy Hana Danová.

Ďalej od Varína na ceste od Terchovej po Párnicu je pohyb veľkých áut obmedzený len pre autá do 7,5 tony.

Zákaz vraj nákladné vozidlá nerešpektujú vtedy, keď je napríklad pre nehodu obmedzená doprava medzi Vrútkami a Žilinou, dodala Danová.

SkryťVypnúť reklamu

V Košickom kraji zaregistrovali druhý najvyšší počet kamiónov na úseku medzi Spišskými Vlachmi a Spišským Štvrtkom. Cesta sa tu prelína do prešovskej župy.

Tam je súbežná cesta prvej triedy, no za jej používanie by museli kamionisti platiť mýto. Hovorkyňa košickej župy Zuzana Bobriková si myslí, že ju zámerne obchádzajú.

Situáciu podľa nej pomôže vyriešiť dostavba blízkeho rozostavaného úseku diaľnice D1 medzi Jánovcami a Jablonovom.

Kým bude diaľnica

Práve s výstavbou tohto úseku spája Vladimír Sopúch z Únie autodopravcov Slovenska 1512 kamiónov, ktoré za dva týždne namerali v jednom jazdnom pruhu medzi Gemerskou Polomou a Levočou.

Predpokladá, že nákladné autá vozia na túto stavbu štrk, a preto je podľa čísiel najvyťaženejšia v Košickom kraji.

SkryťVypnúť reklamu

Sopúch tvrdí, že za väčšinu rekordérov v jednotlivých krajoch podľa údajov SkyTollu môže to, že je v blízkosti významný priemysel alebo ide o hlavné cestné ťahy. Napríklad Haniska sa v zozname objavila preto, že je tam prekladisko, vysvetľuje Sopúch.

Podobne môže byť odôvodnený zvýšený pohyb kamiónov na ceste medzi Nitrou a Trnovcom nad Váhom. V rámci Nitrianskeho kraja je druhou najvyťaženejšou cestou druhej triedy.

„Je to ovplyvnené závodom Duslo Šaľa. Kamióny chodia hlavne tam a nie je tam paralelná cesta,“ vraví starosta Trnovca nad Váhom Ján Hrabovský.

Nitrianska župa aj tak navrhla osadiť na ceste zákazové značky, ktoré by mali zabrániť vjazdu kamiónov, čo tadiaľ len prechádzajú bez nakládky či vykládky.

Idú do logistických centier

Vyšší výskyt kamiónov medzi Galantou a Sereďou či Sencom a Pezinkom môže mať viac príčin.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Pavla Kajánka z Výskumného ústavu dopravného v Žiline sú to jednak prirodzené skratky medzi spoplatnenými cestami a na tomto území sa tiež nachádzajú veľké logistické centrá.

Mestu Šaľa, ktoré leží blízko Galanty a Serede, patrí podľa údajov z monitorovania SkyTollu celoslovenské druhé miesto v počte prejazdov po ceste tretej triedy cez mesto či obec.

Obyvatelia mesta dávnejšie proti kamiónom protestovali a tvrdili, že sa dopravcovia cezeň vyhýbajú spoplatnenej rýchlostnej ceste z Nitry do Banskej Bystrice.

Štát pridal niekoľko spoplatnených kilometrov, no Andrej Csillag, jeden z organizátorov protestu tvrdí, že to nepomohlo.

Najviac cítia podľa údajov SkyTollu kamióny v Prešove, monitoring tu zaregistroval 6973 prejazdov v jednom pruhu na Ľubotice.

SkryťVypnúť reklamu

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček to považuje za neklamný znak toho, že mesto potrebuje obchvat.

Čo ďalej s kamiónmi na cestách druhej a tretej triedy, bude jasné až potom, keď budú známe detailnejšie údaje o pohybe kamiónov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 974
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 781
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 394
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 908
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 829
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 974
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 781
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 394
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 908
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 829
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu