Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Štát si už vybral, kto postaví 12-kilometrovú časť diaľnice D3 na Poľsko medzi Svrčinovcom a Skalitým. Bude to konzorcium firiem Váhostav, Doprastav, Strabag a Metrostav.
V piatok s ním podpísal zmluvu za 329,9 milióna eur bez DPH. Konzorcium ponúklo najnižšiu cena v súťaži o túto zákazku.
Je to po dlhom čase väčšia štátna zákazka, čo sa uzavrela. „Už sú to aj dva roky, čo sme podpisovali takúto veľkú zákazku. Chvála pánu bohu, že sa možno ľady pohli a svitá na lepšie časy,“ dodal prezident Doprastavu Dušan Mráz.
Pre Doprastav je zákazka o to významnejšia, že má finančné problémy. Hľadá investora, ktorý by do firmy nalial kapitál. Na trhu sa špekuluje aj o tom, že finančným problémom čelí aj Váhostav.
Kontrolujú tender
- Štát predpokladal, že ho úsek Svrčinovec – Skalité vyjde na 365,6 mil. eur.
- Váhostav, Doprastav, Strabag, Metrostav dali ponuku: 329,9 mil. eur.
- Hant BA DS a INC S.p.A ponúkli 334,9 mil. eur.
- OHL ŽS núkalo 337,9 mil. eur.
- Stavby mostov Slovakia a Tubau ponúkli 351 mil. eur.
- V iných tendroch núkali firmy aj polovicu z odhadu štátu.
Zákazku konzorciu priklepol štát napriek tomu, že súťaž o ňu ešte prešetruje Protimonopolný úrad. Potvrdila to jeho hovorkyňa Alena Sedláková.
Zrejme to súvisí s tým, že ponuky všetkých štyroch záujemcov boli tesne pod očakávaniami štátu. Ďalšie súťaže v uplynulých rokoch pritom priniesli ponuky, ktoré podliezali štátne odhady aj o viac ako polovicu.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že o prešetrovaní nič nevie.
Víťazné firmy tvrdia, že o šetrení nevedia, ale obavy z neho nemajú, tender prebehol z ich pohľadu v poriadku.
Podľa kuloárnych informácií urobil úrad kontrolu v Národnej diaľničnej spoločnosti.
Môžu prísť pokuty
Štát na výsledok šetrenia s podpisom čakať podľa zákonov nemusí, upozorňuje advokát Vendelín Benkóczki z kancelárie Kubicová - Benkóczki - Baláž.
Ak by však Protimonopolný úrad našiel v súťaži zásadné protisúťažné prvky, môže dôjsť k pokutám či neplatnosti zmluvy.
„Ak už podpísaná zmluva odporuje zákonu o ochrane hospodárskej súťaže a bola teda uzavretá v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní, môžu Úrad pre verejné obstarávanie, prokurátor či iná oprávnená osoba podať návrh na určenie neplatnosti dohody súdom,“ vraví Benkóczki.
Všetko by však záviselo od toho, aké bude konkrétne rozhodnutie úradu a v akom štádiu rozostavaná diaľnica.
Náklady nemusia uhradiť
Problematické by tak mohlo byť aj jej prefinancovanie z eurofondov.
„Ak sa zistí, že v dôsledku kartelového správania došlo k manipulácii tendra, Európska komisia môže rozhodnúť, že náklady na projekt nepreplatí,“ hovorí Ingrid Ludviková zo zastúpenia Komisie na Slovensku.
Len nedávno sa údajne štátu podarilo presvedčiť Brusel, že po tejto diaľnici bude jazdiť dosť áut na to, aby na ňu dal peniaze. Zatiaľ sa plánuje iba jeden jazdný pruh v oboch smeroch.