Od apríla musia obchodníci počítať s vyššími postihmi.
BRATISLAVA. Vrabce v predajni, špinavé umývadlo či vysoká teplota v chladiacom boxe. To sú len niektoré prehrešky, ktoré našli inšpektori Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) počas kontrol v obchodoch.
Za dva mesiace, odkedy ŠVPS zverejňuje rozhodnutia o postihoch na svojom webe, nadobudli platnosť pokuty vo výške takmer 50-tisíc eur.
O ďalších pokutách za vyše desaťtisíc eur sa má opätovne rozhodovať.
Najviac bolo desaťtisíc eur
Najviac pokút podľa webu dostal Kaufland, dosiahli výšku 27-tisíc eur. Nasledujú Billa a Tesco. Menšie pokuty dostali predajne COOP Jednota. Medzi uzavretými pokutami na webe neboli Lidl a CBA.
Najvyššiu pokutu, desaťtisíc eur, dostal Kaufland, za niekoľko porušení. Inšpektorom sa pri decembrovej kontrole predajne v Humennom nepozdávali mraziace boxy, našli v nich namrznuté pary.
Predajňa nedodržala výrobcom určené teploty na skladovanie či predaj tovaru. Vajíčka skladovala pri teplote 3,5 stupňa namiesto odporúčaných päť až 18 stupňov. Na otázky o pokutách reťazec do uzávierky nereagoval.
Päťtisícovú pokutu dostalo Tesco v Kežmarku. Kontrolóri tam v januári našli trus po vrabcoch na podlahe v priestore na príjem nepotravinárskeho tovaru.
Billa na Pestovateľskej ulici v Bratislave dostala pokutu päťtisíc eur aj za zápach z kanalizácie, ktorý sa šíril aj v prípravovni lahôdok.
Niektoré reťazce podrobnejšie zverejňovanie rozhodnutí o pokutách vítajú.
„V minulosti v súhrnnom údaji boli pochybenia týkajúce sa kvality produktov a menšie technické nedostatky ako napríklad prasknutá kachlička v skladoch,“ vraví hovorca siete Lidl Tomáš Bezák.
„Zverejňovanie pokút je marketingová záležitosť konkrétneho ministerstva,“ hovorí viceprezident CBA Vladimír Kocourek.
Od apríla sú dvojnásobné
Všetky pokuty, ktoré boli uzavreté začiatkom tohto roka, spadajú ešte pod pôvodný zákon o potravinách. Ich sadzby sú tak rádovo nižšie.
Novela zákona ich zdvojnásobila. To ako môžu pokuty vyzerať po novom, naznačuje napríklad prvostupňové rozhodnutie bratislavských veterinárov.
Obchodnému domu My, ktorý patrí reťazcu Tesco, dali pokutu 33-tisíc eur. V apríli totiž našli inšpektori v priestoroch príjmu tovaru tri lietajúce vtáky.
Chýbali aj nápisy v slovenčine. Reťazec sa však proti tejto pokute ešte môže odvolať.
Vyššie pokuty kritizujú
Obchodníci majú k vyšším pokutám výhrady. Kocourek tvrdí, že zvýšenie pokút nie je porovnateľné so sankciami, ktoré sú v iných rezortoch.
„Rozpätie udelenia pokuty je dosť široké a výška pokuty závisí iba od posúdenia príslušného inšpektora,“ hovorí Martina Kovacs z Billy. Za rovnaký priestupok v rôznych predajniach sa pokuty môžu líšiť, dodáva.
Za opakovane nájdený jogurt po záruke môže obchodník dostať pokutu až milión eur, no výrobca, ktorý zamieša do potravín skazené suroviny, len 160-tisíc eur, upozorňuje hovorkyňa Tesca Zuzana Lošáková.
„Ide o zjavný nepomer vo výške sankcií."