Banky ukázali, aké dôležité je pre ne renomé vlastníkov firmy. Keď Doprastav prebral muž spojený s pádom banky v deväťdesiatych rokoch, odmietli jeho podniku pomáhať.
BRATISLAVA. Doprastav, tretia najväčšia slovenská stavebná firma, má od piatku staronových majiteľov. Stali sa nimi Ivan Šesták a Dušan Mráz.
K spoločnosti sa vrátili po tom, čo sa pod novým majiteľom firma dostávala rýchlo do problémov.
„Nechceli sme sa dívať, ako firma zanikne, tak sa to zobralo naspäť,“ povedal Šesták, ktorý pôsobil v minulosti ako predseda predstavenstva firmy Doprastav.
Od koho získava akcie naspäť, neuviedol. Podľa kuloárnych informácií ich mal v rukách podnikateľ František Hodorovský.
Ten bol v minulosti majiteľom fabriky OFZ Istebné. V čase krachu Slovenskej kreditnej banky viedol jej dozornú radu a považoval sa za jedného z jej majiteľov.
V piatok sa SME s Hodorovským nepodarilo spojiť, do firmy vstúpil zrejme len pred pár dňami.
Vypnuté stroje
- Zamestnáva 1350 ľudí.
- Pred štyrmi rokmi vo firme pracovalo 3500 ľudí.
- Za minulý rok skončil v strate 48 448 566 eur.
- Neskôr firme banky zmrazili účty, utlmila preto stavebnú činnosť.
- Spoločnosť potrebovala získať 17 miliónov eur.
- Do firmy na pár dní vstúpil nový akcionár. Hovorí sa o podnikateľovi Františkovi Hodorovskom.
- Napokon sa do firmy vrátili pôvodní akcionári Dušan Mráz a Ivan Šesták.
Posledné informácie o Doprastave hovorili, že firma musela utlmiť práce, pretože banky jej zmrazili účty. Niektorí z 1350 zamestnancov Doprastavu preto museli podľa agentúry SITA čerpať dovolenku alebo zostať doma so 60-percentnou mzdou.
Firma má rozostavanú napríklad 11-kilometrovú časť diaľnice D 1 Fričovce – Svinia v hodnote 115 miliónov eur.
Na odblokovanie účtov potrebovala spoločnosť 17 miliónov eur, písali Hospodárske noviny.
Podľa Šestákových slov by sa v pondelok mali práce opäť naplno rozbehnúť. „Banky zareagovali veľmi promptne, odblokovali účty,“ povedal Šesták.
Minulý rok mal Doprastav stratu 48 miliónov eur. V máji zástupcovia firmy na valnom zhromaždení neodhlasovali, aby sa uhradila zo ziskov z minulých období. Rovnako tak neodobrili ani zvýšenie základného imania o potrebných 17 miliónov eur.
Riziko pre nové zákazky
Doprastav by sa rád zúčastnil aj na piatich veľkých tendroch, ktoré vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť. Predpokladá sa, že pri týchto diaľniciach získajú firmy kontrakty za 1,2 miliardy eur.
Diaľničná najprv vyzvala, aby sa záujemcovia prihlásili a zdokladovali, že sú dostatočne technicky zdatní a ekonomicky silní.
Teraz vyberá, koho osloví, aby predložil štátu ponuku. Podľa zákona to môže byť len firma, ktorá nie je v bankrote, nemá dlhy na odvodoch či daniach a má aj potrebné bankové záruky.
Niektoré podmienky musí splniť každá firma z konzorcia, iné stačí, ak splní konzorcium spolu, čiže napríklad iba jeden jeho člen. Tradičným partnerom Doprastavu v konzorciách býva Váhostav Juraja Širokého.
Stavbári informácie posielali diaľničiarom ešte predtým, ako Doprastavu zmrazili účty. V prípade, že by v niektorom tendri uspel, mal by byť tiež v dobrej finančnej kondícii.
„Podmienky týkajúce sa ekonomického postavenia sú bežne uvedené aj v zmluve, teda uchádzač, ktorý ich v čase podpisu zmluvy nespĺňa, nemôže takú zmluvu uzavrieť,“ hovorí partner advokátskej kancelárie bnt Vladimír Kordoš.