SME

Počiatek chce sprivatizovať všetky vozne, Cargu ostanú len rušne

Minister dopravy navrhuje, aby štát odpustil časť dlhov štátneho Carga a predal všetky jeho vozne.

Pre štátneho nákladného prepravcu po železnici robí asi šesťtisíc ľudí.Pre štátneho nákladného prepravcu po železnici robí asi šesťtisíc ľudí. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – FOTOLIA)

Formálne sa privatizácia nekoná, no zo železničnej firmy majú odísť vozne, prekladiská aj depá.

BRATISLAVA. Strategické podniky sa privatizovať nebudú. To hovorí premiér Robert Fico, vždy keď sa spomína predaj štátnych firiem.

K strategickým firmám začleňoval aj štátneho železničného prepravcu, nákladné Cargo. Najnovšie to však vyzerá tak, že by čisto štátne zostať nemalo.

Vyplýva to z pracovnej verzie materiálu, ktorý na rokovanie vlády pripravilo ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom.

Vytvoria tri dcérske firmy

Čo chcú urobiť
Zmeny v Cargu
  • V nákladnom železničnom prepravcovi má zostať štátu 100-­percentný podiel.
  • Vytvorí však dcérske firmy, predpokladá, že do nich pustí súkromníka.
  • Jedna z firiem má manažovať nákladné vozne.
  • Ďalšia firma by mala prevziať prekládky tovarov.
  • Tretia podľa pracovnej verzie materiálu ministerstva dopravy prevezme opravu rušňov a vozňov

Z materiálu, ktorý SME získali, vyplýva, že Počiatek plánuje z firmy vyčleniť niektoré činnosti a majetok do dcérskych firiem.

Štát by tak už mal stopercentný podiel iba v zadlženej materskej firme. Tá bude naďalej prepravovať tovar, ale vozne prejdú do starostlivosti dcérskej firmy.

Druhá dcérska firma sa má vytvoriť na to, aby prevzala opravy vozňov. Tretia má zastrešovať prekládku tovarov.

„Do dcérskych spoločností sa predpokladá vstup partnerov,“ píše ministerstvo o plánoch.

„Výnos z odpredaja majetkového podielu v dcérskych spoločnostiach bude použitý na zníženie dlhu,“ píše sa v pracovnej verzii vládneho materiálu.

Materská firma v rukách štátu si má nechať dosah na riadenie v dcérskych spoločnostiach, ale predpokladá sa, že Cargo všade príde o majoritu.

O detailoch zatiaľ mlčia

Ministerstvo dopravy detaily privatizačného zámeru neodkrylo. „Rokovania o budúcnosti Carga stále prebiehajú. Jediné, čo dnes vieme vylúčiť, je privatizácia Carga,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Podobne bez komentára k návrhu na predaj dcérskych firiem reagovalo aj Cargo.

„Je to skrytá privatizácia,“ hovorí Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca premiérky Ivety Radičovej.

Dcérske firmy Carga, ktoré prejdú pod kontrolu súkromníkov, budú podľa neho v zisku. Materská firma, ktorá zostane plne v rukách štátu, bude naopak kopiť stratu.

cikovsky.jpg
V Smere neprivatizujú, ale rozpredávajú, myslí si Konštantín Čikovský

Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz

Tender nespomínajú

Záujemcov o podiely v Cargu nemusí byť veľa. Na našom trhu majú jeho konkurenti spolu podiel do desať percent.

„Ak by boli predaje korektne nastavené, každý normálny železničný podnik by mal záujem sa na takúto možnosť minimálne pozrieť,“ hovorí Ján Biznár, konateľ prepravnej spoločnosti LTE Logistik a Transport Slovakia.

Na trhu železničnej prepravy má jeho firma asi 2-­percentný podiel.

Štát v dokumente súťaž o akcie dcérskych firiem nespomína. Či by podľa našich zákonov Cargo muselo vyhlasovať tendre na predaj podielov, nie je celkom jasné.

„Tendre sa robia, aby sa vygenerovala najlepšia cena a podmienky. Ak výberové konanie neurobia, tak je vysoká pravdepodobnosť, že nebudú najlepšie,“ dodal Pavel Nechala z Transparency International.

V každom prípade by podnikanie dcérskych spoločností bolo ťažšie kontrolovateľné, neplatili by pre ne pravidlá ako pre štátnu akciovku.

Zadlžená firma má dostať aj špeciálnu pomoc. Desiatky miliónov eur pre Cargo môžu chýbať inej štátnej firme.

Najviac čakajú za vozne

Takmer 13-­tisíc vozňov železničnej firmy môže zmeniť majiteľa.

BRATISLAVA. Najväčšou položkou, o ktorú pri predaji podielov dcérskych firiem Carga pôjde, sú vozne. Mali by prejsť do dcérskej spoločnosti, od ktorej si ich bude štátny prepravca prenajímať.

V optimistickom scenári môže Cargo za predaj dcérskej firmy s vozňami získať 200 miliónov eur.

Železnice sondovali záujem u švajčiarskej spoločnosti, ktorá spravuje desiatky tisícok vozňov aj pre železnice z iných krajín.

Výhodou má byť, že cez jej kontakty spoločná firma speňaží tisíce vozňov, ktoré naše železnice nepotrebujú. Vládny materiál ráta, že Cargo vloží do dcérskej firmy 12 700 z 13 300 vozňov.

Pri opravách vozňov zvažuje Cargo do dcérskej opravovne zapojiť aj štátnu Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá vo vlakoch dopravuje ľudí. Tá nedávno od Carga kupovala časť jeho opravovní asi za 50 miliónov eur, aby si opravy nemusela objednávať v Cargu. To z peňazí splatilo časť dlhu, ktorý má voči štátu.

Aj tu sa však uvažuje o súkromníkovi, ktorý by mohol do opravovní vstúpiť cez zvýšenie imania. Opravárenstvu sa venuje napríklad trnavská ŽOS podnikateľa Vladimíra Poóra.

Cargo už jednu dcérsku firmu má. Bulk Transshipment Slovakia prekladá železnú rudu v Čiernej nad Tisou. Majoritu v nej má súkromná Budamar Logistics.

Jej šéf Peter Malec nechcel hovoriť o vstupe do ďalších dcérskych firiem Carga s vysvetlením, že nepozná jeho zámery.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 623
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 059
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 857
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 606
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 210
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 093
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 134
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 208
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 493
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 533
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 418
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 374
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 208
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 493
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 533
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 418
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 374
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu