BRATISLAVA. Z východného Slovenska sa môže opäť lietať na Britské ostrovy. O otvorení pravidelnej linky z Košíc do Londýna totiž uvažujú írske nízkonákladové aerolínie Ryanair.
„Rokujeme aj s inými slovenskými letiskami, zatiaľ nie je žiadna dohoda,“ povedal v stredu počas návštevy bratislavského letiska šéf Ryanairu Michael O’Leary.
O linke do Londýna hovorí aj vedenie letiska v Košiciach, ktoré patrí Rakúšanom. „O leteckom spojení do Londýna rokujeme s viacerými nízkonákladovými spoločnosťami, zatiaľ sa rokovania neskončili,“ povedal finančný riaditeľ aeroportu Tomáš Jančuš.
Tlak na zníženie poplatkov?
Medzi záujemcami je podľa informácií SME aj Ryanair, nevylúčil to ani O'Leary.
„Ani neviem, či sme od nich dostali nejakú ponuku, takže o tom momentálne neuvažujeme. Je to otázka na letisko, čakáme na dobrú ponuku a uvidíme,“ povedal v rozhovore pre SME.
Keďže neskôr priznal rokovanie s inými slovenskými letiskami, jeho slová treba brať skôr ako tlak na letisko, aby nízkonákladovej spoločnosti znížilo ponúkané taxy.
Košice by okrem pravidelného spojenia s Londýnom mohli dostať aj linku do nemeckého Düsseldorfu. „Spomedzi nemeckých destinácí má podľa našich prieskumov a štatistík najvyšší potenciál,“ povedal Jančuš.
Informáciu, že rokujú aj o linke do Dublinu, nekomentoval.
V Bratislave chcú aspoň tri lietadlá
- Momentálne lieta Ryanair z Bratislavy do 16 miest Európy vrátane Trapani v Taliansku či na Malorku.
- Vlani odviezol z Bratislavy asi 900-tisíc cestujúcich.
- Je dominantným dopravcom na bratislavskom letisku.
O’Leary v stredu hovoril o budúcnosti Ryanairu na bratislavskom letisku, kde by do dvoch rokoch rád videl základňu svojich aerolínií. „Nocovali“ by tu lietadlá s posádkami a servisom.
„Závisí to ešte od ústretovosti letiska, pod čím si predstavujem nízkonákladové poplatky,“ dodal O’Leary. Zato letisku sľubuje milión prepravených cestujúcich navyše, dnes ich ním prejde asi 1,4 milióna ročne, takže by počet mohol prevýšiť dva milióny.
O’Leary skritizoval manažment letiska, ktorý dosadila Radičovej vláda. „Trochu sme s ním bojovali ohľadne ceny, ale myslím, že teraz to zvládneme,“ vyhlásil.
S predchádzajúcim šéfom letiska Marošom Jančulom (nominant KDH) sa nám spojiť nepodarilo, no ľudia blízki vtedajšiemu ministrovi dopravy pod zárukou anonymity povedali, že Ryanairu sa neustúpilo, aby na írskeho dopravcu štát nedoplácal.
O’Learyho ľudia mali totiž požiadavky, pre ktoré by letisko na Ryanaire prerábalo. „A to sa nedá, nebude to vedieť urobiť ani súčasné vedenie letiska,“ hovorí jeden z úradníkov.
Poplatky nechce meniť
Súčasný riaditeľ letiska Ivan Trhlík (nominant Smeru) tvrdí, že rokovanie o základni potrvajú niekoľko mesiacov. „Nemáme v pláne ponúknuť dopravcovi ďalšie zľavy z poplatkov,“ tvrdí podľa agentúry ČTK.
Obaja oslovení úradníci z Figeľovej éry hodnotia včerajšiu O’Learyho návštevu skôr ako vydieranie než ako rokovania o budúcich plánoch.
Ryanair by mohol podľa O’Learyho do Bratislavy priniesť dve až tri lietadlá z dodávky 175 strojov, ktoré si tento rok objednal od americkej firmy Boeing za 16 miliárd dolárov.
„Na 2,5 milióna cestujúcich ročne by to mali byť dva až tri stroje. Keď ich bude desať, bude to päť miliónov cestujúcich ročne,“ počíta šéf Ryanairu.