BRATISLAVA. Odchod zahraničných predajcov zo Slovenska pokračuje! Dôverujte domácim spoločnostiam!
Také upozornenia mal v akciovom letáku na tento týždeň reťazec elektropredajní Okay, ktorý má na Slovensku 31 obchodov. Nepriamo naznačoval, že budúcnosť obchodov Electro World a Datart na našom trhu nie je istá.
V správe, ktorá bola v hornej časti letáku, tvrdil, že sa podľa tlače sťahuje zo Slovenska a 11 krajín krajín Európy spoločnosť Pixmania, ktorú vlastní firma, čo vlastní aj Electro World.
Dodal, že zámer ukončiť pôsobenie vo vybraných krajinách vrátane Slovenska ohlásila aj Darcy Group, ktorá vlastní Datart.
Nefér konkurenčný boj?
Datart sa však postaral o to, že Okay musel leták upraviť. Z letáku na webe zmizla správa o odchode zahraničných predajcov zo Slovenska. Ostal na ňom len slogan: Dôverujte domácim spoločnostiam!
„Firmu Okay sme prostredníctvom nášho právneho zástupcu vyzvali, aby ukončila nečestný štýl komunikácie. Vo výzve žiadame adekvátny spôsob kompenzácie,“ povedala pre SME Jana Choroušová z Datart International. Datart podal aj sťažnosť na Radu pre reklamu.
Okay sa rozhodol na otázky SME k tejto letákovej kampani neodpovedať. Neodôvodnil ani to, prečo sa rozhodol pre takúto formu kampane a prečo ju neskôr zmenil.
Electro World považuje túto akciu siete Okay za súčasť nefér konkurenčného boja, ktorý nehodlá komentovať.
„Stavať vlastný marketing na odchode či úpadku iných firiem považujem za marketingový hyenizmus,“ vraví analytik obchodu Ľubomír Drahovský.
Tvrdí, že ak konkurenti firmy Okay ponúknu atraktívne ceny, spotrebitelia sa nebudú pýtať, či plánujú, alebo neplánujú ostať na trhu a kúpia tovar u nich.
Odísť z trhu neplánujú
Electro World aj Datart však odmietajú, že by sa z trhu plánovali stiahnuť.
„Na Slovensku aj v Česku plánujeme expanziu, čo sme potvrdili otvorením predajne v nákupnom centre Centrál v Bratislave a v centre Černý most v Prahe,“ povedal Jan Bosák zo siete Electro World, ktorá má u nás štyri predajne.
Tvrdí, že firma má plány na ďalšiu expanziu. Konkrétne projekty na oboch trhoch, či už formou vlastných, alebo franšízingových predajní vyhodnocuje.
„K odchodu Datartu zo Slovenska nedôjde. Nič podobné nie je v pláne,“ vraví Choroušová. Nevylúčila však, že môže dôjsť k vlastníckemu usporiadaniu, ale zatiaľ sa o ničom nerozhodlo.
Záruka aj po odchode?
Okay mohol kalkulovať s tým, že informácia o možnom odchode z trhu časť zákazníkov zneistí.
Keďže na domáce spotrebiče a elektroniku platí dvojročná záruka, môžu pri výbere predajne uprednostniť tú, o ktorej sa neobjavili informácie, že odchádza z trhu.
Ak by sa aj niektorý z elektropredajcov z trhu stiahol, spotrebiteľ by sa podľa Slovenskej obchodnej inšpekcie mal mať pri probléme s výrobkom v záruke na koho obrátiť.
Ak totiž preberie predajňu jeho konkurent, mal by riešiť reklamácie on. Ak sa reťazec z trhu stiahne bez toho, aby obchody previedol na inú firmu, mal by živnostenský odbor informovať, kde sa dá reklamácia vybaviť.