BRATISLAVA. Opravu výtlkov na cestách či obnovu chodníkov si Trnava objednáva podľa devätnásť rokov starej rámcovej zmluvy. Upozornil na to miestny infoweb LepsiaTrnava.sk s tým, že má zmluva dovedna 31 dodatkov.
Vlani napríklad cez túto zmluvu opravovali jednu z križovatiek za 133-tisíc eur. Dve stavebné firmy sa pre portál LepsiaTrnava.sk vyjadrili, že by to zvládli o tretinu lacnejšie.
Zmluva z roku 1994 pritom miestnej firme Jupet garantuje objednávky minimálne v hodnote polovice mestského rozpočtu na údržbu ciest. Trnave má navyše chýbať časť dodatkov a pôvodný cenník.
Mesto problém nevidí
Rámcovú zmluvu z roku 1994 uzavrel magistrát podľa vtedajších pravidiel, cez obchodnú verejnú súťaž. Išlo o málo transparentnú metódu nákupov, ktorú dodnes využívajú len súkromné firmy.
Magistrát nevidí nič zlé na tom, že si opravu ciest a chodníkov objednáva podľa takto vysúťaženej zmluvy.
Šéf kancelárie primátora Pavol Tomašovič obhajuje desiatky dodatkov slovami, že ich uzatváranie by bolo legálne aj podľa dnešných pravidiel verejného obstarávania.
Cez dodatky sa podľa rámcovej zmluvy mali každoročne dohodnúť nové ceny za stavebné práce.
Nepoužiteľná zmluva
To síce môže byť pravda, no Tomašovič prehliada v zákone paragraf, podľa ktorého je pôvodná rámcová zmluva nepoužiteľná.
Vláda dala úradom a samosprávam v roku 2006 necelé dva roky na to, aby staršie kontrakty vysúťažili podľa nových pravidiel. Od roku 2008 ich nesmú používať na zadávanie zákaziek.
„Rámcová zmluva je síce platná, no podľa uvedeného paragrafu je prakticky nevykonateľná,“ vraví advokát Tomáš Kamenec, ktorý sa venuje oblasti štátnych zákaziek.
Na otázku, či napriek tomu paragrafu považujú zmluvu za platnú, Trnava neodpovedala.
Gabriel Šípoš z Transparency International považuje takýto postup za obchádzanie zákona, mesto by malo hneď vypísať novú súťaž. „Prekvapilo by ma, keby nezískalo nižšie ceny, ako platí teraz.“
„Je na rozhodnutí poslancov, ako ďalej koncepčne realizovať tieto práce čo najefektívnejšie,“ vraví Tomašovič. Primátorom Trnavy je Vladimír Butko z KDH. Väčšinu v zastupiteľstve má koalícia vedená Smerom.
Úrad pre verejné obstarávanie podnet na Trnavu nedostal. Otázky o legálnosti tohto kontraktu preto odmietol zodpovedať.