BRATISLAVA. Režijné preukazy, vďaka ktorým môžu železničiari a ich rodiny ľubovoľne cestovať po republike spravidla za 28 eur ročne, sa nepozdávajú ministerstvu dopravy.
V rámci úspor im plánuje túto tradičnú výhodu okresať.
Vyplýva to z materiálu, ktorý má SME k dispozícii a bol koncom januára predložený na rokovanie na ministerstve dopravy.
Z troch štátnych železničných firiem chce ministerstvo zoškrtať režijné výhody dvom. Išlo by o nákladného železničného dopravcu Cargo a správcu koľajníc – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).
Spolu zamestnávajú takmer dve tretiny železničiarov, tí by si mali za zľavenky od budúceho roka priplatiť aspoň o 20 percent. Ich noví kolegovia by nemuseli mať nárok na zľavový preukaz vôbec.
Sú aj iní železničiari
- režijný preukaz alebo „režijka“ dnes vyjde pre 2. triedu na 28 eur,
- platí nielen pre Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá zabezpečuje osobnú dopravu, ale aj pre nákladné Cargo, pre správcu koľajníc, Železnice SR a niektorých zamestnancov ministerstva dopravy,
- Podľa plánov by preukazy mali zdražieť pre zamestnancov Carga ŽSR o 20 %,
- do budúcna by už ich noví zamestnanci nemali ma na preukaz nárok vôbec.
Výhody by tak zostali približne 5000 zamestnancom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá má na starosti osobnú dopravu vlakmi.
Štát argumentuje tým, že aktuálne poberajú zľavu desaťtisíce železničiarov a často na základe výnimiek aj ľudia, ktorí sa „žiadnym spôsobom nepričinili o prevádzku alebo rozvoj železníc“, píše sa v materiáli.
„Ministerstvo uvažuje aj nad možnosťou, aby v budúcnosti zamestnanci spoločností, ktorí priamo nevykonávajú či neriadia osobnú železničnú dopravu alebo jej podniky, mali zmenené podmienky pri udelení železničných preukazov,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.
Upozornil, že bližšie informácie sú predčasné a v najbližšom období zmena aj tak nenastane.
Niekde áno, inde nie
Železniční odborári o návrhu vedia. Šéf Odborového združenia železničiarov František Petroci hovorí, že výsledok rokovaní vôbec nemusí byť zhodný s návrhom.
Upozornil, že režijky sú tradíciou a štát môže vyvolať nevraživosť medzi zamestnancami jednotlivých železničných firiem.
„Môže vzniknúť určité napätie medzi zamestnancami,“ vraví Petroci.
Od tohto úsporného opatrenia by podľa neho pritom nemali železnice veľa čakať. Vraví, že viacerí majú režijné preukazy len pre „symbolickú a historickú“ hodnotu, ale nepoužívajú ich.
Na najbližšom rokovaní chcú odborári riešiť, prečo sa výhody neplánujú zoškrtať aj zamestnancom ministerstva dopravy.
Nárok na režijky majú tí, ktorí pracujú v jeho železničnej sekcii a zamestnanci, ktorým dá minister osobnú výnimku. Koľko ich je, sme zatiaľ nezistili.