BRATISLAVA. Už koncom leta sa pri vstupe do predajne s potravinami dozviete, aké zastúpenie majú slovenské výrobky na pultoch obchodných reťazcov.
Obchodníci budú musieť tieto údaje zverejňovať v predajni aj na webe.
Prikáže im to novela zákona o potravinách, ktorú schválil parlament. Zoznamy s podielom produktov vyrobených u nás do nej presadil šéf OĽaNO Igor Matovič.
„Bude to plagát, ktorý bude mať rozmery možno A2. Na ňom bude percentuálny podiel slovenských potravín v najväčších obchodných reťazcoch,“ povedal.
Je ich desať alebo stovky?
- firma, ktorá dosiahla ročný obrat z predaja potravín viac ako 10 miliónov eur dvakrát ročne – do 31. januára a 31. júla – predloží údaje o piatich krajinách, ktoré sa na obrate podieľajú najväčšou mierou,
- do mesiaca ministerstvo vydá v tlačenej podobe zoznam prevádzkovateľov aj s percentuálnym podielom výrobkov vyrobených na Slovensku a doručí im ho,
- prevádzkovatelia musia zoznam zverejniť do 30 dní od doručenia na vstupe do obchodu a na svojom webe.
Na plagátoch by mal byť rebríček predajcov, ktorí majú ročný obrat z predaja potravín viac než desať miliónov eur.
Takých obchodníkov je podľa Matoviča desať až jedenásť, odvolal sa na údaje ministerstva pôdohospodárstva.
Analytik obchodu Ľubomír Drahovský však tvrdí, že by išlo o zoznam 300 až 500 obchodníkov.
Na päťdesiatom mieste rebríčka podľa obratu totiž podľa neho skončila vlani Moja Samoška s obratom necelých sto miliónov eur.
Reťazce upozorňujú, že nie je definované, čo je slovenský výrobok. Potraviny, ktoré sa ako slovenské označujú, sa u nás často len balia.
Ak chceme mať zmapované, aké výrobky sa predávajú, musíme najprv poznať definíciu slovenského výrobku, vraví poslanec za Most-Híd Zsolt Simon.
„Zákon sa odvoláva na krajinu pôvodu a smernicu Únie. Definícia Únie však umožňuje za krajinu pôvodu vydávať za výrobok u nás aj ten, pri ktorom sa urobil len posledný úkon na Slovensku,“ povedal.
„Je to úplný nezmysel. Nie je jasné, ako budú obchodníci určovať slovenský výrobok,“ povedal šéf Zväzu obchodu Pavol Konštiak.
Matovič tvrdí, že definíciu takého výrobku minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek chystá. Mala by byť o pár mesiacov.
Firmy však majú prvýkrát predložiť údaje o krajine pôvodu predávaných výrobkov do konca júla. Odovzdajú ich ministerstvu pôdohospodárstva, ktoré vytvorí rebríček reťazcov na zverejnenie.
Obchodníci mu majú poskytovať dvakrát do roka aj rebríček piatich krajín, v ktorých boli vyrobené produkty, čo im najviac zarábajú. Preto by mal Jahnátek vypracovať aj definíciu zahraničných potravín, uznal Matovič.
V novele zákona nie je jasne definované, akú podobu má mať oznam o podiele slovenských výrobkov v predajni.
„V zákone nie je určená veľkosť písma, akým má byť oznam na predajni, ani formát oznamu,“ vraví Konštiak.
Matovič hovorí, že grafickú podobu pripraví ministerstvo pôdohospodárstva. Taký plagát, aký obchodníkom pošle, majú aj zverejniť, hovorí.
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Kontrola bude ľahká?
Potravinárska komora Slovenska nepredpokladá, že by mali mať obchodníci s vyhodnocovaním údajov problém.
Priznáva však, že nová povinnosť nie je obvyklým riešením a zvyšuje administratívnu záťaž.
„Ale vzhľadom na vážny stav potravinárskeho priemyslu dúfame, že bude mať pozitívny výsledok,“ dodala riaditeľka komory Jarmila Halgašová.
„Je to marketingový ťah pána Matoviča a jeho obchod so stranou Smer. Problém je, že nikto nedokáže skontrolovať pravosť a vierohodnosť údajov, ktoré obchodníci predložia,“ povedal Simon.
Kontrolou sa má podľa Matoviča zaoberať rezort pôdohospodárstva. Tvrdí, že nepôjde o nič zložité, lebo sa len budú sledovať výstupy z pokladní za posledný polrok.