BRATISLAVA. Ministerstvo pôdohospodárstva zaplatí za šoty, dokumenty a relácie o sladkovodných rybách na Slovensku viac ako pol milióna eur.
Televízii TA3 blízkej podnikateľovi Ivanovi Kmotríkovi dá 171-tisíc eur za výrobu a 513-tisíc za odvysielanie.
Každý vylovený kilogram sladkovodnej ryby tak bude mať podporu 25 centov reklamy, vyplýva z prepočtov urobených podľa vlaňajšej štatistiky výlovov na Slovensku.
SME má k dispozícii dokument, že ministerstvo Ľubomíra Jahnátka (Smer) plánovalo s RTVS podpísať zmluvu o podobnej kampani na podporu konzumácie našich rýb.
Platiť malo okolo 150-tisíc eur len za výrobu programov, pretože ich verejnoprávna televízia chcela odvysielať zadarmo.
Napokon ministerstvo za veľkorysú kampaň podľa zmluvy s majiteľom televízie TA3, firmou C.E.N., dá 684-tisíc eur.
Televízia TA3 za 171-tisíc nakrúti dva reklamné šoty, desať polhodinových dokumentárnych filmov a dvanásť dvadsaťminútových relácií. Za 513-tisíc eur ich potom televízia sama odvysiela.
Skúmali trh, spokojná TA3
Fakty
Euroryby
- na Slovensku sa málo jedia sladkovodné ryby, z eurofondov sa zaplatí televízna kampaň,
- TA3 prichystá spoty a dokumenty za 683-tisíc eur,
- ministerstvo pôdohospodárstva verí, že ľudia začnú ryby kupovať.
Foto: AUTOR
Ministerstvo tvrdí, že TA3 vybralo „prieskumom trhu“ podľa priemernej ceny za odvysielanie šotu.
Markíza chcela za šot 1140,5 eura, Joj pýtala 972 eur, STV žiadala 619,2 eura a TA3 prišla so sumou 552,5 eura.
Kampaň ministerstvo označilo za „oprávnenú aktivitu,“ od opatrenia si sľubuje, že ľudia začnú viac kupovať ryby.
Na to sa má teraz sústrediť „podpora a posilnenie cieľavedomého komunikačného pôsobenia na spotrebiteľov so zameraním na sprostredkovanie informácií, predstavenie pozitívneho imidžu sektora a jeho produktov“, obhajovali Jahnátkovi ľudia drahú kampaň.
TA3 potvrdila, že zákazku dostala po prieskume trhu a považuje sa za mimoriadne vhodné médium na komunikáciu európskych tém.
„Podobné kampane v minulosti ukázali vysokú efektivitu TA3 ako média pre edukačno-informačné kampane celospoločenského charakteru.“
Propagácia konzumácie sladkovodných rýb už raz bola podľa informácií SME pred niekoľkými týždňami pripravená v lacnejšom variante.
Iná bratislavská produkčná firma mala nakrútiť päť 26-minútových dokumentov s názvom Nie je ryba ako ryba za približne 150-tisíc eur. Návrh zmluvy, ktorý má SME k dispozícii, nakoniec podpísaný nebol.
Filmy mala RTVS odvysielať „bezodplatne“. Keby sa u Jahnátka držali tohto plánu, ušetrili by viac ako pol milióna eur. Ministerstvo odpovedalo, že takáto zmluva s RTVS však podpísaná nebola.
Kampane už za HZDS
Obrovské peniaze na podporu predaja slovenských rýb išli aj v roku 2011. Za ministra pôdohospodárstva Zsolta Simona sa mali platiť kampane za takmer milión eur.
Simon vtedy povedal, že nešlo o jeho zadanie, ale o kampaň rozbehnutú jeho predchodcami, ktorej náklady znížil na menej ako polovicu.
Kampaň za 2,8 milióna vznikla medzi rokmi 2007 a 2008. V tom čase ministerstvo riadili nominanti HZDS Miroslav Jureňa, Zdenka Kramplová a Stanislav Becík.
Na tanieri sú najmä české kapry
Sladkovodné ryby sa u nás jedia málo, rybolov živí len veľmi malú skupinu ľudí. Spoliehame sa tradične na české rybníky a po novom na lacnejšie vietnamské pangasiusy.
BRATISLAVA. Na Slovensku sa minulý rok podľa Štatistického úradu vylovilo 2,75 milióna kilogramov rýb. Veľkorysá propagácia ich konzumácie tak ministerstvo vyjde na 25 centov za kilogram živej rybacej váhy.
Rybolovu a chovu rýb sa na plný úväzok v roku 2009 venovalo len 91 ľudí, niekoľko ďalších stoviek sa rybárstvom zaoberá sezónne a na dohodu.
Až deväťdesiat percent kaprov, ktoré sa na Slovensku predávajú, je z Českej republiky.
Ďalšia sladkovodná ryba, ktorá sa u nás presadila v posledných rokoch a je sa častejšie než kapor, je pangasius, ktorý sa dováža najmä z Vietnamu.
Vzhľadom na pravidlá podobných kampaní platených z eurofondov klipy zrejme nebudú zamerané na podporu predaja „slovenských rýb“, ale iba rýb či sladkovodných rýb.
FOTO: TASR
Miroslav Kern