Inštitút navrhuje zavedenie progresívnej dane uhrádzanej každoročne, a to v rozpätí od 10 do 539 eur.
Agentúrny text sme nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Za kúpu auta s výkonom nad 80 kilowattov zaplatia ich majitelia od októbra poplatok od 167 do 2997 eur pri prvej registrácii. Dnes je to spravidla 33 eur na každé zaregistrované auto.
Inštitút finančnej politiky (IFP) pri ministerstve financií však tvrdí, že zdaňovanie áut by bolo spravodlivejšie.
-
Dnes sa navrhuje, aby sa platil poplatok pri prvej registrácii auta, 33 eur sa bude platiť len za autá s výkonom motora do 80 kW (napríklad Škoda Fabia, nad 80 kW napríklad Audi A6). Odtiaľ sa budú sadzby zvyšovať zo 167 eur do 2997 eur.
-
IFP hovorí o registračnej dani pri autách s výkonom do 33 kW vo výške 31 eur. Potom by rástla s výkonom postupne na 2992 eur.
K tomu by IFP pridalo cirkulačnú daň, splatnú každý rok vo výške od 10 do 539 eur podľa výkonu motora.
Aká by bola daň na autá
Inštitút v analýze uvažuje o zavedení registračnej dane podľa výkonu auta. Platila by sa pri prvej evidencii auta v krajine, neplatili by ju zdravotne ťažko postihnutí občania.
IFP ráta s tým, že by sa sadzba dane pohybovala od 31 eur pre autá s výkonom do 33 kilowattov až do 2992 eur pre tie s výkonom nad 254 kilowattov. Oproti dnešnému návrhu by vyšší poplatok uhradili majitelia áut s výkonom nižším ako 80 kilowattov.
Pri cirkulačnej dani, ktorú by majitelia áut platili každý rok, navrhuje IFP sadzbu od desať do 539 eur.
Ministerstvo financií však tvrdí, že o zavedení cirkulačnej dane v súčasnosti neuvažuje.
Ak by prešli obe opatrenia naraz, dodatočný výnos pre štát by podľa inštitútu dosiahol 65,3 milióna eur.
Cirkulačná daň sa platí na Slovensku už aj dnes, no iba z áut určených na podnikanie. „Neexistuje ekonomické zdôvodnenie, prečo by daňou mali byť zaťažení iba podnikatelia a právnické osoby,“ píšu analytici z IFP.
Za výhodu považujú vysokú efektivitu výberu a to, že možnosť vyhýbania sa plateniu tejto dane je nízka. Ak by sa daňová povinnosť rozšírila na všetkých majiteľov osobných áut, sadzby by sa pre autá s kubatúrou do 1500 cm3 mohli podľa IFP znížiť na desať až 15 eur za rok. Dnes sa pohybujú od 63 do 119 eur.
Poplatky bez prínosu?
Predajcom áut sa nepozdávajú už ani tie zmeny, ktoré majú platiť od októbra. Predajca vozidiel značky Peugeot napríklad hovorí, že tento poplatok nie je podľa filozofie, že podporovať sa majú autá s nízkymi emisiami.
„Zavedenie registračného poplatku ovplyvní najmä trh osobných vozidiel a, bohužiaľ, v prípade značky Peugeot najmä úsporné motory HDi. To sú dieselové motory, ktoré sa vyznačujú výraznou ekonomickou spotrebou, ako aj nízkymi emisiami CO2,“ povedala Ivana Orviská, zástupkyňa firmy.
Generálny riaditeľ Mazdy Motor Slovensko Alexej Kiriakovský upozorňuje, že štát na nových poplatkoch nezarobí, ako by chcel.
„Čo získa na vyšších poplatkoch, stratí pre nižší predaj na nižšom výbere dane z pridanej hodnoty,“ hovorí Kiriakovský.
Štát pritom ráta s tým, že do konca tohto roka ešte na registračnom poplatku vyzbiera asi šesť miliónov eur a za budúci rok zhruba 60 miliónov eur.
Novú daň na autá ministerstvo nechce
Pri registračnej dani je podľa ministra návrh inštitútu ešte tvrdší než novela zákona o miestnych poplatkoch súčasnej vlády.
BRATISLAVA. Ministerstvo financií (MF) neuvažuje zo zavedením takzvanej cirkulačnej dane na autá. Analýzu o jej možných výhodách pre Slovensko v utorok (4.9.) zverejnil Inštitút finančnej politiky (IFP), ktorý patrí pod rezort financií.
"Z tohto pohľadu si oni robia svoju robotu. Z nášho pohľadu neuvažujeme so zavedením cirkulačnej dane," povedal po dnešnom zasadnutí Vlády SR minister financií Peter Kažimír (Smer-SD).
Pri registračnej dani je podľa ministra návrh inštitútu ešte tvrdší než novela zákona o miestnych poplatkoch súčasnej vlády. Dôvodom má byť, že kabinet nezvýšil poplatky pre autá s výkonom do 80 kW.
IFP však svoje návrhy predložil len ako možné alternatívy ku už existujúcim daniam, pričom pri plošnom zdanení motorových vozidiel vyzdvihol najmä vyššiu efektívnosť a spravodlivosť tohto riešenia.
Ako možnosť pripustil Kažimír zmenu cestnej dane. Tento krok však bude závisieť od auditu verejnej správy.
"Ale to už je debata s vyššími územnými celkami," podotkol. Zároveň dodal, že cestná daň je akousi obdobou cirkulačnej dane.
TASR
Motorove_vozidla_analyza_20120904