BRATISLAVA. Harryho Pottera prerušila Markíza reklamou a môže ju to stáť 3300 eur. Reklamný šot bol podľa merania Rady pre vysielanie a retransmisiu príliš hlasný. O výsledku rozhodne Najvyšší súd, kam sa stanica odvolala.
„Zákon je porušený, ak je rozdiel medzi reklamou a samotným vysielaním väčší ako šesť decibelov,“ povedal Ľuboš Kukliš z Kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu.
Podobných pokút ako pri filme o čarodejníckom žiakovi z februára tohto roku už udelili viac. Vo všetkých prípadoch sa televízie odvolali a súd ešte ani v jednom prípade nerozhodol.
Markíza: Je to nevykonateľné
Markíza o zákone Zdenky Kramplovej (HZDS) z roku 2007 tvrdí, že ho rešpektuje, hoci tvrdí, že norma je vo viacerých prípadoch nevykonateľná.
„Znenie zákona neobsahuje žiadnu predpísanú úroveň hlasitosti reklamného bloku, ale porovnáva jeho hlasitosť voči predchádzajúcemu či nasledujúcemu vysielanému bloku,“ povedal Andrej Doležal, technický riaditeľ Markízy.
Môže sa teda podľa neho stať, že reklama vložená do extrémne hlasného úseku nebude metodikou posúdená ako porušenie zákona, zatiaľ čo rovnaká reklama vložená do tichej časti zákon poruší.
Podobne sa na problém pozerá aj Joj-ka. „Netreba však zabudnúť ani na fakt, že reklamný šot väčšinou obsahuje výraznú hudbu a nahustený text podobne ako najhlasnejšie pasáže filmu,“ povedal Dezider Fischer, riaditeľ techniky v Joj.
Rada má svoju metodiku
Rada na vyhodnotenie hlasitosti využila vlastnú metodiku. „Za referenčný rozsah bolo vybrané vysielanie približne päť minút pred reklamou, vysielanie reklamy a vysielanie približne päť minút po reklame,“ vysvetľuje v rozhodnutí o pokute. Tvrdí, že takto sa znižuje riziko výskytu veľmi tichých či hlasných scén z filmov.
„Pri vypočutiach na rade sme niekoľkokrát argumentovali nezmyselnosťou metodiky, avšak bez akéhokoľvek úspechu, preto uvítame zmenu, ktorá by presne definovala technické podmienky vysielania reklamy,“ hovorí za Markízu Doležal.
Rada metodiku pripravovala pol roka a problém hlasných reklám sa po zavedení zákona podľa Kukliša zmiernil, televízie sa mu napriek výhradám snažia prispôsobiť. Veľmi podobná metodika by podľa Kukliša mohla v blízkej budúcnosti platiť v celej Európe.