BRATISLAVA. Americké banky robia rozsiahle opatrenia pre prípad, že by sa eurozóna rozpadla. Prehodnocujú a menia zmluvy so svojimi dlžníkmi.
Obávajú sa totiž, aby im problematické štáty eurozóny napokon nesplatili dlhy v gréckej drachme či v španielskej pesete. Napísal to denník Financial Times.
„Máme napríklad kontrakt, ktorý je v eurách. Chcem vedieť, či sa v prípade, že Španielsko prejde na pesety, dostaneme do sporu, alebo sa môžeme dohodnúť, že tento kontrakt je v eurách,“ citoval denník Financial Times nemenovaného predstaviteľa jednej z bánk na Wall Street.
Nervózne sú aj aerolinky
Obavy z budúceho vývoja v eurozóne nemajú len americké banky, ale aj niektoré súkromné firmy.
International Consolidated Airlines Group, ktorá vlastní španielske aerolínie Iberia a British Airways, sa pripravuje na možný odchod Španielska z eurozóny.
Firma už vytvorila špeciálny krízový tím manažérov. Majú posúdiť, ako by prípadný odchod Španielska z eurozóny ovplyvnil podnikateľské aktivity aeroliniek.
„Máme plány pre rôzne eventuality,“ povedal šéf firmy Willie Walsh pre The Wall Street Journal.
Škrtajú spoluprácu
Holandskobritský ropný koncern Royal Dutch Shell pre dlhovú krízu presúva svoju hotovosť z Európy do USA.
Finančný riaditeľ koncernu Simon Henry pre londýnsky denník The Times uviedol, že chce 15 miliárd dolárov (12,25 miliardy eur) uložiť v amerických bankách alebo ich investovať do amerických vládnych dlhopisov.
V praxi to znamená, že Shell sťahuje z Európy takmer celú svoju hotovostnú rezervu.
Pre slabý odbyt áut v Európe už japonské automobilky obmedzujú spoluprácu s európskymi partnermi. Isuzu tak podľa hospodárskych novín Nikkei zastaví vývoj dieselových motorov s nemeckým Opelom.
Mitsubishi odstavil dodávky elektrických automobilov francúzskemu Peugeotu.
Už dnes od neho Francúzi nedostávajú dieselové motory. Ich spoločný projekt v Rusku však bude pokračovať. Nikkei tvrdí, že Peugeot nebude onedlho dostávať motory ani od Mazdy.