Vo svete a na Slovensku majú hypotéku aj milionári. Banky im dávajú najnižšie úroky.
BRATISLAVA. Má majetok za 15,7 miliardy dolárov a je 40. najbohatším človekom planéty. Na vilu za sedem miliónov dolárov si zakladateľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg požičať nemusel.
Napriek tomu si hypotéku vzal. Podľa televízie Bloomberg, na ktorú upozornil server Patria.cz a e15.cz, mu banka First Republic Bank poskytla hypotekárny úver vo výške 5,95 milióna.
Získal naň atraktívny počiatočný úrok 1,05 percenta. V USA je pritom priemerná úroková sadzba pri ročnej viazanosti hypotéky na úrovni 2,7 percenta, pri 30-ročnej okolo 3,5 percenta.
Výšku úroku dohodnú
- Minimálna správa aktív:
- ČSOB a Slovenská sporiteľňa: 200-tisíc eur,
- UniCredit Bank a J&T banka: 300-tisíc eur,
- Tatra banka: 400-tisíc eur.
-
Tieto služby využíva:
na Slovensku 10-tisíc klientov, v Česku 19-tisíc ľudí.
Zuckerbergov príklad nie je ojedinelý. O hypotéku bežne žiadajú klienti, ktorí majú na účtoch státisíce eur a využívajú služby privátneho bankovníctva.
„Je to logické. Voľné peniaze vložím do investícií, ktoré mi prinesú vyšší výnos,“ tvrdí spolumajiteľ 1. Tatranskej Boris Kollár.
Pred pár rokmi si vzal hypotéku na 80tisíc eur a od bánk si berie aj iné úvery. Tvrdí, že je klientom privátneho bankovníctva UniCredit Bank, VÚB, J&T Bank a účty má aj v Rakúsku.
Zuckerberga Kollár chápe. „Rozlíšil biznis a osobnú spotrebu, ktorá mu nič neprinesie. Robím to isté,“ dodal.
Bonitní klienti svoje peniaze zhodnocujú v projektoch či fondoch, na nehnuteľnosti používajú cudzie. Riaditeľka Erste Private Banking Michaela Kaňová tvrdí, že na výške úroku sa banka s bohatými klientmi dohodne. Majú však najnižšie úroky.
Aká je ich výška, nekonkretizovala žiadna oslovená banka. Bežný klient pritom dostáva hypotéku za priemerný úrok 4,9 percenta.
Bohatší klienti sú oproti bežným klientom vo výhode aj v rýchlosti schvaľovania úveru a kvalite obsluhy. Privátni bankári im radia, ako investovať, prefinancovať projekty či kúpu nehnuteľnosti.
Súčasťou sú tiež nadštandardné služby, napríklad zabezpečenie letenky. Tatra banka a UniCredit ponúkajú aj službu „art banking“.
„Je to poradenstvo do umeleckých diel v spolupráci s aukčnou spoločnosťou Soga,“ hovorí riaditeľ privátneho bankovníctva UniCredit Raymond Kopka.
Horných 10-tisíc boháčov
Služby privátneho bankovníctva u nás využíva podľa neoficiálnych údajov desaťtisíc klientov, ktorým banky spravujú asi tri miliardy eur. Sú medzi nimi podnikatelia, manažéri, ale aj športovci
Na to, aby sa s nimi bankár rozprával v salóniku pri káve, musia byť bonitní. V ČSOB a Slovenskej sporiteľni musia mať minimálny vklad 200-tisíc eur, v UniCredit Bank a J&T banke 300-tisíc a Tatra banke 400-tisíc eur.
Kým bežní klienti sú schopní prejsť ku konkurenčnej banke pre nižšie poplatky, pre bonitných klientov sú nepodstatné. Vzťah s privátnym bankárom sa totiž vytvára roky.
Ak si banka solventného klienta podchytí už pri vstupe do privátneho bankovníctva, je pravdepodobné, že banke ostane verný veľmi dlho.