BRATISLAVA. Po tom, ako štát vymenoval šesť tratí, na ktorých chce od decembra zrušiť osobné vlaky, je už jasnejšie aj to, kde vlakové spoje len ubudnú.
Podľa ministerstva dopravy šiestim tratiam, po ktorých majú prestať jazdiť osobné vlaky, pribudlo ďalších sedem tratí, kde budú vlaky jazdiť menej často.
- Leopoldov – Nové Mesto nad Váhom,
- Štúrovo – Čata – Levice,
- Liptovský Hrádok – Poprad Tatry,
- Turňa nad Bodvou – Barca,
- Stará Ľubovňa – Plaveč,
- Kežmarok – Stará Ľubovňa,
- Žilina – Čadca.
Jednou z nich je trať medzi Štúrovom a Levicami. Primátor Štúrova Ján Oravec sa obáva, že menej spojov na tomto úseku zhorší možnosti cestujúcich prestúpiť na EuroCity vlaky smerujúce do Bratislavy.
„Obmedzí to tých ľudí, ktorí si našli prácu mimo mesta,“ hovorí Oravec.
Autobusy sú otázne
Kežmarský primátor Igor Šajtlava napísal na ministerstvo dopravy protestný list.
„Dôjde k výraznému obmedzeniu dopravy na území Stará Ľubovňa – Kežmarok. Tým hrozí aj obmedzenie dopravy na úseku Kežmarok – Poprad,“ vraví Šajtlava.
Rezort dopravy tvrdí, že ruší len linky, o ktoré nie je záujem. „Posilňujeme tie, kde je záujem veľký,“ vraví Martin Kóňa, hovorca rezortu.
Preto sa posilňuje doprava napríklad na tratiach Bratislava – Šaľa, Bratislava – Malacky či Žilina – Rajec. Kóňa dodal, že štát chce odstrániť stav, keď po jednej trase chodí paralelne s vlakom po ceste autobus.
Župy, ktoré majú na starosti autobusovú dopravu, však už avizovali, že autobusy na územiach s veľkým záujmom o cestovanie neprenechajú len tak ministerstvu dopravy a nie sú ochotné ani vykrývať preriedené vlaky.
IC spojov bude viac
Železnice tiež plánujú pridať InterCity vlaky, ktoré tradične premávajú medzi Bratislavou a Košicami.
„V súčasnosti premávajú tri páry IC vlakov a jeden vlak jedným smerom, čiže spolu sedem vlakov. Ak sa odsúhlasí nový grafikon, tak by to mali byť štyri páry IC vlakov, čiže osem IC vlakov,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Šarluška.
K tomu majú pribudnúť ďalšie extra IC vo štvrtok a v piatok. Pôvodne chceli IC vlakov viac, napokon usúdili, že to nebude rentabilné. IC vlaky sú pritom už dnes v strate. V akej, Šarluška nespresnil.
Bývalé vedenie železníc zdraželo cestovanie IC vlakmi a zmenilo systém ich predaja tak, že kto si kúpi lístok skôr, platí menej. Nové vedenie uvažuje, že to opäť zmení.