BRATISLAVA. Ak by sa rozhodla nemecká automobilka BMW umiestniť svoju investíciu na Slovensku, mohla by sa týkať výroby elektromobilov. Tvrdia to zdroje denníka SME.
Informáciu, že BMW skúma možnosti výstavby závodu pri Kechneci, priniesla televízia Markíza. Naším súperom v boji o investíciu má byť podľa medializovaných informácií Mexiko.
Podľa neoficiálnych informácií by mohla firma pri Kechneci zamestnať priamo 10-tisíc ľudí. Spolu s pracovnými pozíciami, ktoré by vytvorili jej dodávatelia, by ich mohlo byť spolu do 30-tisíc.
Menej je viac
Ministerstvo zahraničných vecí tvrdí, že o investícii komunikuje naše zastupiteľstvo. Keď sme sa ho pýtali na možnú výrobu elektromobilov u nás, zástupca veľvyslanectva v Berlíne investíciu BMW nekonkretizoval.
„V prípade akýchkoľvek možných významných investícií, ktorých nositeľom je mimoriadne sofistikovaný partner, platí zlaté pravidlo, že menej je viac,“ povedal Tomáš Ferko, radca berlínskeho zastupiteľského úradu.
Odkázal nás na ministerstvo hospodárstva. To len zopakovalo, že žiadnu oficiálnu požiadavku na rokovanie o investícii BMW nedostalo. Bývalé vedenie rezortu sa k investícii odmietlo vyjadriť.
Ministerstvo práce vie iba o úvodnej komunikácii medzi zastupiteľstvom a BMW.
BMW Group prisľúbila odpovede na otázky, no do uzávierky novín ich neposlala.
Starosta Kechneca Jozef Konkoly pri otázke o modeloch BMW z východného Slovenska, hovoril o spravodajských hrách. „Nič nevieme a nič nechceme vedieť,“ dodal.
Neboli by prví
Rozhodovanie automobiliek, kde budú vyrábať elektrické verzie áut, sa nelíši od rozhodovania o umiestnení výroby tradičných vozidiel. Tvrdí to partner KPMG Ľuboš Vančo. „Veľa nemeckých firiem pozná tento región, dobre sa tu pohybujú, je to pre ne nákladovo výhodné,“ hovorí.
Dôležité pre ne je, že máme euro, ale aj investičné stimuly. V tomto prípade by sa požadovaná suma mohla podľa informácií SME šplhať až k miliarde eur.
BMW by mohol od prípadnej investície odradiť nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, obáva sa Ján Krnáč z portálu elektromobily.sk. Výroba elektromobilov je totiž náročnejšia na kvalifikáciu než výroba bežných áut.
Elektromobily u nás plánuje už na budúci rok vyrábať Volkswagen. Pre Slovensko sa rozhodol aj preto, že tunajší závod už mal skúsenosti s výrobou hybridov.
„V roku 2020 Volkswagen predpokladá podiel elektrických vozidiel na celosvetovom trhu predaných áut od dvoch do troch percent,“ tvrdí hovorca Volkswagenu Vladimír Machalík.