AKTUALIZOVANÉ 19:56
V marci sa v Únii predalo historicky málo áut

Vydané 17. 4. 2012 o 12:12 Autor: Daniela Krajanová

Dlhová kríza uberá chuť Grékom či Portugalcom kupovať si nové autá. Naši predajcovia zatiaľ problémy nemajú.

Agentúrne spravodajstvo sme o 19:56 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Hoci si motoristi v Európskej únii obvykle zaregistrujú najviac nových áut v marci, tohtoročný marec prekvapil. Taký slabý bol totiž naposledy v roku 1998.

Aj registrácie za prvý štvrťrok si pripísali rekord. Boli najnižšie od roku 2005. Vyplýva zo štatistík Asociácie európskych výrobcov automobilov (ACEA).

Čísla nadol ťahal najmä slabý predaj áut v štátoch, ktoré majú najväčšie dlhy. V Portugalsku či v Grécku klesol predaj v marci medziročne o 40 percent.

„V týchto krajinách ľudia odkladajú rozhodnutie o nákupe áut, pretože nevedia, čo s nimi bude,“ hovorí analytik Privatbanky Richard Tóth.

Kríza niektorých míňa

Nižší dopyt pocítili podľa európskych štatistík výrobcovia áut značiek Renault, Fiat či PSA Peugeot Citroën

Automobilkám u nás sa však darí, a to najmä vďaka novým modelom.

„V sériovej výrobe máme nový model Peugeot 208. Predstavili sme ho na našom trhu na autosalóne,“ vraví Ivana Pavelková, hovorkyňa trnavského Peugeotu.

Bratislavský Volkswagen chce tento rok vyrobiť 400­-tisíc áut.

„To by znamenalo medziročne takmer dvojnásobné zvýšenie produkcie aj historický rekord pre Volkswagen Slovakia,“ vraví jeho hovorca Vladimír Machalík.

Uvítali by šrotovné

Vážne problémy zrejme nemajú ani viacerí predajcovia áut na Slovensku. V prvých troch mesiacoch tohto roka predali oproti rovnakému obdobiu roka 2011 o 5,74 percenta viac áut. Najviac sa predávala opäť Škoda.

„V prvom kvartáli Škoda predala viac ako 4­tisíc vozidiel, čo je medziročne nárast o viac než 25 percent,“ povedala Lucia Busquet, hovorkyňa Škoda-Auto Slovensko.

Napriek tomu sa niektorí predajcovia áut dožadujú silnejšej podpory pre ich segment. Vyplýva to z prieskumu PricewaterhouseCoopers (PwC) medzi 42 predajcami áut.

„Uvítali by, keby boli opäť zavedené schémy šrotovného,“ povedal Peter Mrnka, špecialista PwC pre automobilový priemysel.

Ministerstvo hospodárstva o takejto forme dotovania kúpy áut neuvažuje. „Nepovažujeme zavedenie takýchto foriem podpory za reálne,“ potvrdil jeho tlačový odbor.

Daň z luxusu

Smer naopak dlho hovorí o vyššom zdanení luxusných áut. Detaily nie sú jasné.

Predajcom áut pritom podľa prieskumu najviac záleží na tom, aby sa znížili alebo aspoň nezvyšovali dane.

Keby už mala byť daň z luxusných áut, treba ju premyslieť, myslí si Ľubomír Beňovič, zástupca dovozcu áut značky Volkswagen. Vedel by si ju predstaviť s nízkou sadzbou pri autách s cenou nad 35­ až 40­-tisíc eur.

 

20120417_PRPC-FINAL-1203

Hlavné správy

EKONOMIKA.SME.SK

Spoplatnený obsahSlovenským pištoliam od Kuracinu politici neveria

Do armády aj polície by zbrojár Jaroslav Kuracina rád dostal svoje pištole. Zatiaľ stojí mimo hry.

ROZHOVOR

Spoplatnený obsahAnalytik Duleba: Rusi sa musia dohodnúť, vojna je slepá ulička

Ruský ekonomický systém je neudržateľný, Putina môžu zachrániť iba reformy, mieni analytik Alexander Duleba.

AKTUALIZOVANÉ 14:04

Putin v dôležitom prejave: Posilnenie rubľa je nevyhnutné

Prezident hovoril pred stovkami novinárov. Svojich vojakov na Ukrajine pochválil.

KOMENTARE.SME.SK

Spoplatnený obsahKoho vyjde draho lacná ropa

Hospodársky plán Ruska či Venezuely by nemal byť dôvodom na škodoradosť.

Pomocou pre automobilky v čase dlhovej krízy môžu byť aj nové modely, ktoré sa lepšie 
predávajú.

Pomocou pre automobilky v čase dlhovej krízy môžu byť aj nové modely, ktoré sa lepšie predávajú.

Foto: SITA/AP

  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní