BRATISLAVA. Šikovný rómsky žiak, dievča, ktorého vzorom je grófka Alžbeta Báthoryová, štrnásťročný rebel a iné príbehy z bežných školských lavíc vysiela od štvrtka v hlavnom vysielacom čase Jednotka STV.
Dokumentárna reality šou Trieda 9. A sa nakrúca v Základnej škole v Haliči. Deti v chudobnom regióne, plnom nezamestnaných, prišli na dôležitý test pripraviť učitelia z najlepších škôl.
Dokument ukazuje žiakov, učiteľov aj rodičov, ich výpovede, výučbu, ukazuje, ako funguje slovenské školstvo.
Konečne verejnoprávny program, aký od STV čakáme, zhodujú sa odborníci a aj diváci. Všetci projekt chválili.
Pilotná časť však v konkurencii komerčných programov veľa divákov neprilákala.
Takmer štyridsať percent z tých, čo si zapli televíziu, zaujala reality šou z vidieka na Markíze, Trieda 9. A len 4,2 percenta. Aj film o agentovi Jamesovi Bondovi z roku 1979 na Joj Plus si zaplo viac ľudí.
„Určite by nás potešil väčší záujem, no na hodnotenie je po prvej časti ešte priskoro,“ hovorí Andrej Miklánek, programový riaditeľ STV. Programu verí, má rozpútať spoločenskú diskusiu.
Grafy ukázali, že diváci, ktorí si program zapli, neodišli. „Nie je stavaný na hľadanie senzácie. Je to iné ako ponuka na komerčnejších programoch, toto núti človeka rozmýšľať,“ hovorí Miklánek.
Kvalitná adaptácia
- Jednotka - Trieda 9.A o 21.00 - 88-tisic divakov (podiel 4,2 percenta vo vekovej skupine 12 +, 3,7 percenta v skupine 12 až 54ročných)
- Markíza – reality šou Farma (38 percent v skupine 12 54),
- Joj – seriál Panelák (25 percent v 12 – 54), seriál Kosti (20 percent v 12– 54)
- Doma – seriál Druhý dych (16,4 percenta v 12 - 54)
- Joj Plus – film Moonraker (4,3 percenta v 12 - 54)
Formát zo Škandinávie RTVS ponúkla firma Media Pro entertainment spoločnosti CME, ktorá vlastní Markízu či českú Novu. Produkuje aj seriál Druhý dych.
RTVS za trinásť častí Triedy 9. A zaplatila 360tisíc eur. Zmluvu podpísali riaditeľka Miloslava Zemková a rumunský konateľ produkčnej firmy v októbri.
„Išlo o kvalitnú adaptáciu formátu, ktorý sa ideálne hodí do programovej štruktúry verejnoprávnej televízie,“ hodnotí Lukáš Kočišek, redaktor medialne.sk.
Ponúka podľa neho pútavý dej bez nutnosti zachádzať do bulváru či umelých sporov. Hotových je sedem častí, nakrúcanie dokončujú.
„Ako prvé som odmietol reality šou v tvare Farmy, nijaké vylomeniny tu nepotrebujeme,“ hovorí riaditeľ Základnej školy v Haliči Dušan Šimov. Tvorcovia priviedli len nových učiteľov.
Región si vybrali podľa predošlých výsledkov v celoslovenských testoch či miery nezamestnanosti. Nakrúcanie ponúkli viacerým školám.
V Haliči si učitelia aj rodičia aj pozreli ukážky zahraničného originálu a po debatách filmárov do školy pustili.
„Prínosom je, že prídu noví učitelia. Momentálne máme málo možností stretávať sa a učebné postupy s kýmkoľvek konzultovať,“ hovorí Šimov.
Výrobný štáb sa stal súčasťou školy už od novembra, nakrúcať začal v januári. V triede je kamera počas vyučovania, deti si na ňu zvykli a už na ňu vraj vôbec nereagujú. Skôr sú vraj vnímavejšie.
Zlý test z matematiky
V televízii sa šou skončí tesne pred prázdninami. Riaditeľ dúfa, že všetko dopadne dobre.
„Uvidíme. Už v prvom diele boli aj kritické miesta, kde žiaci hodnotili pôvodných učiteľov dosť negatívne,“ hovorí Šimov. Kritizovali najmä bývalú matematikárku, ktorá zatiaľ priestor nedostala.
Vstupný test napísala trieda na priemernú známku 4,6. Pre tvorcov to hneď bola téma.
„Podarilo sa nám dostať sa k nim veľmi blízko, k ich rodinám a príbehom. To sme nečakali,“ hovorí dramaturgička projektu Anna Fifíková. Najbližšie časti podľa nej ukážu, že časť z detí sa naozaj v škole zlepšila.
„Pred kamerou sa všetci viac snažia. Deti dosiahnu lepšie výsledky, to už je odskúšané,“ hovorí Ľudovít Sebelédi, učiteľ z gymnázia v Leviciach.
Učitelia majú podľa neho ideálne podmienky, napríklad aj pomôcky, ktoré bežný učiteľ nemá. Aj tak program prijal s kolegami veľmi pozitívne. „Je dobre, že sa konečne diskutuje o problematike školstva.“
Režisér: Pripraveného materiálu je ešte dosť
Nakrúcal hudobné klipy, spolupracoval na viacerých reality šou. Kameraman a režisér BRAŇO ŠPAČEK.
Ako šou vznikla?
„Som režisér, ktorého oslovili, či to nechce režírovať. Potom to bolo o čakaní, či to Slovenská televízia kúpi. V Stredoslovenskom kraji našla produkčná firma školy s najslabšími výsledkami. Lákala nás bežná trieda, možno geograficky niekde na okraji. Vo výbere boli štyri. V Haliči sme našli zhovorčivých ľudí, ktorí sa nehanbia povedať, čo si myslia. Riaditeľ bol projektu veľmi naklonený a dôveruje nám.“
Ako prebieha nakrúcanie?
„V štábe máme ešte kameramana, zvukára a ďalších dvoch ľudí. Vôbec vyučovanie nenarúšame, vymenili sme len päť učiteľov a ich hodiny nakrúcame. V bežnej reality šou je to často o podstrčenej situácii. V tejto triede sme vlastne nábytok.“
Ako na kameru reagujú deti?
„Učitelia hovoria, že keď nie sme v triede, zdvihne sa hladina hluku. Skúsili sme tam nechať zapnuté kamery a odísť, ale nič extra sme nezaznamenali. Učitelia sú dosť intenzívni a deti sú deti, nekontrolujú sa tak. Poprosil som ich o jedinú vec, aby na nás nereagovali. Niekedy odídeme alebo prídeme aj počas hodiny a neruší ich to.“
Ako si vyberáte materiál?
„Začali sme podľa rozhovorov s deťmi, podľa toho, čo majú alebo nemajú rady. Zistili sme, že matematikár ide do triedy, v ktorej jeho predmet nemajú rady. Pozorovali sme, aké bude prijatie. Rovnako sme napríklad našli najhoršieho žiaka. Neskôr už prišli príbehy jednotlivcov. Sú tam momenty, ktorých sa môžeme chytiť, a pýtať sa detí aj učiteľov, čo si o tom myslia.“
V úvodnej časti bol rozhovor s matkou. Aké ťažké je dostať sa k rodičom?
„Práve táto pani potom prišla, že zmažte to, ale vyriešili sme to. Na úvod som bol na zhromaždení rodičov. Vysvetľoval som, že nás zaujímajú deti, ktoré sú prvýkrát na akomsi rázcestí a ak si dajú latku príliš nízko, už sa im z toho bude možno ťažko vyhrabávať. Schválili to podľa mňa aj preto, lebo mali pocit, že deťom to môže pomôcť.“
Aké boli reakcie v STV?
„Prvý diel pre nich nebol dosť reality šou. Upozorňoval som, že sme v inej rovine. Pochopili, že pôjde skôr o spoločenskú diskusiu. Ďalšími dielmi však boli nadšení a hovorili: Škoda, že ste si už asi vystrieľali všetko. To však ani zďaleka nie, máme toho ešte pripraveného dosť dobrého.“
Čo ešte príde?
„Myslím, že tie normálne, teda nasledujúce 30-minútové diely sú oveľa zaujímavejšie. Každá časť má svoj motív, toto bol akýsi megamix. Deti aj učitelia nám veria, že to chceme urobiť o nich.“