Cenníky bánk u nás sú neprehľadné a dlhé. Klienti majú problém zorientovať sa v zmenách aj ponuky bánk porovnať.
BRATISLAVA. Po januárovej a marcovej úprave sadzobníkov zdvihli niektoré banky poplatky aj v apríli. Tentoraz pocítia zmeny klienti UniCredit Bank, Tatra banky a ČSOB.
Prvé dve banky zaviedli nový poplatok za vybrané SMS notifikácie či upozornenia o upomienkach pre dlžníkov. ČSOB zdražila hotovostné operácie v Česku.
„Rast poplatkov za hotovostné operácie, ktoré sú pre banku najnákladnejšie, je trend. Poplatky za upozornenia cez SMS zatiaľ nie sú medzi bankami veľmi rozšírené,“ povedal Maroš Ovčarik z webu FinancnaHitparada.sk.
Cena za vernosť
Banky tvrdia, že ukončili zásadné upratovanie v balíčkoch a ich cenách, ktoré rozbehli začiatkom roka. Menšími zmenami chcú upozorniť na to, že verný a aktívny klient bude platiť menej, ak používa balík služieb.
V Tatra banke je napríklad upozornenie formou SMS v cene balíka Tatra Personal, ktorý využíva 90 percent klientov. Cena tohto balíka sa od začiatku roka nezmenila.
V UniCredit Bank síce v januári zdražel balík Champion z 3,99 na 4,40 eura, ale poplatky neplatia klienti so zostatkom na účte nad 5000 eur.
V rámci tohto balíka sú bezplatné notifikačné správy všetkých typov, teda aj tie, ktoré banka od apríla spoplatnila.
Slovenská sporiteľňa poskytuje rovnakú zľavu ako UniCredit pri zostatku na účte 10-tisíc eur. Inak za balík platí klient 4,7 eura mesačne. Neplatí ho aj, ak mesačne nakúpi kartou za 980 eur. Banka mu tiež vráti na účet 0,5 percenta z ceny nákupov.
Zdražovanie balíčkov a zvyšovanie poplatkov za hotovostné operácie, ku ktorým pristúpili banky od začiatku roka, zasiahli podľa Ovčarika najmä ľudí s priemernými a nižšími príjmami.
- Tatra bankaAk sa majiteľ dostane donepovoleného prečerpania na účte, pošle mu SMSupomienku za jedno euro.Zrušenie trvalého platobného príkazu na úhradu, súhlasu s inkasom telefonicky cez službu Dialog za dve eurá. Doteraz spoplatňovala len zrušenie trvalého príkazuna úhradu v pobočke.V rámci kreditných karietaj úverových produktov klientov informuje o omeškaných splátkachSMS správou za jedno euro.Mesačný poplatok za správu bezúčelového úveru Garant zvýšila z dvoch na tri eurá.ČSOB BankaSpracovanie a prevodhotovosti na účet ČSOB v ČR päť eur, predtým 3,30 eura.Hotovostný výber z bežného účtu vedeného v ČSOB v ČRpäť eur, predtým 2,50 eura.UniCredit BankSpoplatňuje vybrané typy notifikačných SMS, 0,05 eura za SMS. Týka sa notifikácie o obrate a o zostatku na účte.
„Len v Slovenskej sporiteľni a Privat banke sa zmenili ceny balíkov pre bohatších,“ dodal.
Zvyšovanie poplatkov banky odôvodňujú rastúcimi nákladmi na ich systémy a produktové inovácie.
Cenníky sú zložité
Klienti majú problém sa v častých zmenách poplatkov zorientovať. „Cenníky bánk sú dlhé a nezrozumiteľné. Mnohé poplatky sa v bankách rôzne volajú,“ tvrdí Ovčarik.
Ťažko sa dajú aj porovnať. Napríklad pri platobných kartách si niektoré banky účtujú len jednorazový poplatok za vydanie karty, iné banky si účtujú mesačný a ďalšie ročný poplatok.
Porovnávanie poplatkov v 30-stranovom dokumente nie je jednoduché.
Banky sa obhajujú tým, že všetko zverejňujú na internete podľa zákona. Ten káže, že musia informácie o zmenách uverejniť dva mesiace pred tým, ako začnú platiť.
Slovenská sporiteľňa priznáva, že so vznikom nových produktov a služieb, ich spájaním a rozširovaním nie je možné zmeny zachytiť v jednom dokumente.
V mnohých bankách sú tak populárne dodatky, v ktorých sa klienti často nezorientujú a nevyznajú.
„Je to marketingová poučka. Ak sťažíte klientovi porovnávanie s konkurenciou, bude váhať s odchodom,“ povedal analytik Vladimír Dohnal zo spoločnosti Symsite Research.