Dlhodobý krízový stav v U.S. Steel môže znížiť HDP o desatiny

Vydané 15. 12. 2011 o 20:00 Autor: Daniela Krajanová

Firma s vyše 13-­tisíc zamestnancami skráti pracovný čas o pätinu. Hrozí, že sa recesia objaví znova v plnej sile.

BRATISLAVA. Krízový scenár sa opakuje. Hutnícky gigant U. S. Steel totiž od nového roka skráti pracovný čas o jeden deň.

Zamestnanci budú za neodrobený deň dostávať 60 percent mzdy. Rovnako riešila firma dosahy krízy v roku 2009.

„Toto opatrenie nám umožní upraviť náklady vzhľadom na komplikovanú ekonomickú situáciu v Európe,“ povedal hovorca košickej firmy Ján Bača.

Analytici upozorňujú, že hutníctvo je druhé najväčšie odvetvie na Slovensku. Je závislé najmä od dopytu automobiliek a stavbárov, hovorí analytik UniCredit Bank Dávid Dereník.

Zadlžená Európa

info
U. S. Steel
  • Zamestnáva u nás 13-­tisíc ľudí a tvorí 0,5 % HDP.
  • Krízový režim zaviedol prvýkrát vo februári 2009, neskôr znova v decembri. Najnov­ šie začne platiť od januára.
Zdroj: UniCredit Bank, internet, U.S. Steel

Richard Tóth z Privatbanky upozorňuje, že sú dve možnosti, ako vysvetliť problémy U. S. Steel: Buď sa firmy len zľakli dlhových problémov v Európe, od oceliarov neobjednávajú a chcú najprv spracovať svoje zásoby, alebo skutočne klesol dopyt po autách či stavebných prácach.

Ak klesol dopyt po autách, určite nie po tých vyrábaných na Slovensku.

Všetky tri automobilky opäť potvrdili, že náborujú ľudí, chystajú nové smeny a nabiehajú výrobu nových modelov.

„Všetko je tak, ako bolo naplánované,“ povedala Ivana Pavelková z trnavského Peugeotu.

Nie všetky závody na svete však majú výhodu nových modelov. Pokles dopytu a šetriace opatrenia opätovne potvrdila napríklad hovorkyňa materského koncernu Peugeotu Cecile Damide.

U. S. Steel nespresnil, na ktoré trhy a pre aké odvetvia dodáva najviac tovarov.

Kríza ide aj ďalej

Keď sme sa pýtali ďalších významných odberateľov hutníckeho priemyslu – stavbárov – objavili sa škrty aj na Slovensku.

„V týchto neľahkých ekonomických podmienkach, keď klesá objem investícií do stavebných projektov, boli potrebné úsporné opatrenia, najmä v obmedzení neefektívnej výroby,“ povedal konateľ firmy Zipp Juraj Hirner. Opatrenia nešpecifikoval.

Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukács upozornil, že pre stavbárov sa ešte neskončila prvá kríza a už pociťujú ďalšiu.

Nie vo všetkých odvetviach sa firmy sťažujú na pokles objednávok. Napríklad Juraj Vodička, konateľ obuvníckej firmy Gabor tvrdí, že momentálne majú výrobné kapacity naplnené.

„Ďalší vývoj sa odhaduje ťažko. Celkom konzervatívne možno predpokladať pokles spotrebiteľskej nálady a úbytok objednávok aj v našej brandži,“ dodal však Vodička.

Analytici upozorňujú, že teraz je otázne, či bude U. S. Steel jediný, alebo sa kríza skutočne prejaví aj inde. Najrizikovejší bude prvý kvartál budúceho roka, hovorí analytik Dereník.

„Pesimizmus je zatiaľ skôr otázkou trhov ako reálnej ekonomiky,“ dodal. Tak to aspoň nasvedčovali posledné dáta Štatistického úradu, podľa ktorých priemysel, ako aj samotné hutníctvo ešte v októbri zrýchľovali rast.

Ak sa teda niečo stalo, muselo sa to stať v posledných týždňoch.

Hrozí slabší HDP

Pritom samotný U. S. Steel sa podieľa na hrubom domácom produkte Slovenska 0,5 percenta. To znamená, že výpadok produkcie o pätinu by za celý rok znížil rast HDP o 0,1 percenta, hovorí Dereník.

Zástupca odborov Mikuláš Hintoš poprel, že by zamestnanci súhlasili so skrátením pracovného času. Z rokovania s manažmentom poslal esemesku, podľa ktorej včera večer ešte nič nebolo dohodnuté a odborári mali stále pripomienky.

Od firmy chceli plán, ako predávať aj v kríze a nejsť pritom pod náklady.

Hlavné správy

ROMOVIA.SME.SK

Spoplatnený obsahRómsky policajt: Polícia je v osade nepriateľom

Rómsky policajt tvrdí že polícia je pre Rómov otvorená iba na papieri, ale ochota chýba aj Rómom.

EKONOMIKA.SME.SK

HB Reavis predal Aupark Košice s vežou a kasárňami so ziskom 40 miliónov

Investičná spoločnosť NEPI má popri žilinskom už aj košické nákupné centrum.

AUTO.SME.SK

Videoautoškola: Skúmali sme, ako jazdia čerství vodiči

V praxi sme spoznali nedostatky absolventov autoškôl.

TECH.SME.SK

Dnes bola takmer najdlhšia noc v histórii Zeme

Rotácia Zeme sa postupne spomaľuje. Noci sú tak dlhšie.

Ocele sa bude kaliť menej.

Ocele sa bude kaliť menej.

Foto: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV TASR

  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní