BRATISLAVA, PRAHA. České aerolínie (ČSA) odchádzajú z bratislavského, popradského aj žilinského letiska. Letecký dopravca to odôvodnil tým, že opúšťa neziskové aktivity.
Kým linky z Bratislavy do Paríža, Amsterdamu či Larnaky aerolínie úplne stopli, lety zo Žiliny a Popradu do Prahy plánuje spoločnosť obnoviť. Kedy tak plánuje urobiť, neprezradila.
ČSA nekomentujú ani prípadný návrat do Bratislavy. Naďalej však predávajú letenky na leto 2012 z Bratislavy.
Zavádzajúce dôvody
Rozhodnutie opustiť našu metropolu má podľa ČSA najmä ekonomické dôvody. Spoločnosť tvrdí, že záujem tunajších cestujúcich o ich linky poklesol.
Záujem Slovákov o lietanie však podľa Medzinárodného združenia leteckých dopravcov (IATA) rastie. Za deväť mesiacov tohto roka sa u nás podľa IATA predalo o 15 percent viac leteniek ako vlani v rovnakom období, čo je nárast o vyše 30-tisíc kusov.
Linka z Bratislavy do Paríža je napríklad podľa klientov Pelikan.sk šiesta najobľúbenejšia, linka do Amsterdamu sa umiestnila na jedenástej priečke.
"Vzhľadom na kontinuálne rastúci celkový objem predaných leteniek na Slovensku nemožno hovoriť o prepade záujmu slovenských cestujúcich lietať,“ povedal aj obchodný riaditeľ bratislavského letiska Tomáš Kika.
Odborári vraj rozhodnutie urýchlili
České aerolínie tvrdia, že Bratislavu plánovali opustiť, no ich rozhodnutie urýchlila štrajková pohotovosť ich pilotov. Odbory to odmietajú.
„Strategické rozhodnutia, odkiaľ sa bude alebo nebude lietať, by sa nemali robiť takýmto štýlom,“ povedal SME Filip Gaspar, hovorca odborového združenia pilotov ČSA.
Zmeny by sa nemali dotknúť letiska v Košiciach, odkiaľ České aerolínie lietajú do Prahy. Letenky na tieto lety sa zatiaľ predávajú. „Lietanie do Košíc bude pokračovať podľa aktuálneho letového poriadku,“ povedala hovorkyňa ČSA Hana Hejsková
Zaplatia pokutu?
ČSA zaskočili svojím odchodom aj manažment bratislavského letiska. „Je to neštandardné, tento krok prichádza bez ohlásenia a v čase plnej prevádzky počas vianočných sviatkov,“ reagoval Tomáš Kika, obchodný riaditeľ letiska.
Rozhodnutie zatvoriť linky pol roka po ich otvorení, bez predošlej výhrady či konzultácie, označil za zarážajúce. „Ani šesťmesačné dieťa nevie samo chodiť, rozprávať, písať či čítať, byť skrátka plnohodnotným a produktívnym človekom, obzvlášť, ak nemá adekvátnu starostlivosť rodičov,“ poukázal Kika na fakt, že linky otvorili ČSA len pred pol rokom.
Letisko by malo mať s ČSA podpísanú zmluvu, jej obsah je však obchodným tajomstvom. Obvykle sa v takýchto zmluvách aerolínie zaviažu vybaviť určitý počet cestujúcich, za čo im letisko poskytne zľavy či iné benefity. Niektoré zmluvy obsahujú aj sankcie pre prípad, že by aerolínie nedodržali svoje záväzky.
Či je to aj v prípade bratislavského letiska a Českých aerolínií, letisko zatiaľ komentovať nechce. Podľa Kiku však letisko v Bratislave rokuje s ďalšími dopravcami, ktorí by mohli túto situáciu využiť.
Stovky refundácií
Bratislavské letisko situácia mrzí, pretože ČSA nesplnili sľub, ktorý dali v podobe rezervovaných leteniek cestujúcim.
Stovky klientov sa teraz budú musieť domáhať náhrady za zrušené lety. Len Pelikan.sk eviduje 140 leteniek na lety, na ktoré už s ČSA nepoletia.