BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala v stredu zmluvu na výstavbu ďalšej časti diaľnice D 1. Ide asi o 16kilometrový úsek medzi Dubnou Skalou a Turanmi.
Stavať ho bude Váhostav s Jurajom Širokým v predstavenstve. Firma ponúkla, že cestu postaví za 137,7 milióna eur. „Vyhrala najlacnejšia ponuka,“ tvrdí hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.
Váhostav už stavia aj prvú etapu diaľnice D 1 medzi Jánovcami a Jablonovom. Vysúťažil ju za tejto vlády a zinkasuje za ňu 60 miliónov eur.
Na rade je Doprastav
Ďalšiu zmluvu možno podľa ministerstva očakávať koncom budúceho týždňa. Pred podpisom je výstavba 11kilometrového úseku D 1 medzi Fričovcami a Sviniou.
Konzorcium vedené firmou Hant, ktoré chcelo cestu postaviť najlacnejšie, za 99 miliónov eur, totiž stiahlo námietky z Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Na úrad sa obrátilo, keď ho NDS vyradila zo súťaže pre sporné referencie z Ruska.
„Chceme sa sústrediť na súťaže, ktoré sú pre nás vzhľadom na charakter prác a pomer ziskovosti a prácnosti najzaujímavejšie,“ odôvodnila Miriam Bayerová z Hantu, prečo sa vzdali boja o zákazku.
Štátu by tak nemalo nič brániť v podpise zmluvy s druhým najlacnejším uchádzačom. Tým je konzorcium Doprastavu a Strabagu s ponukou 114,6 milióna eur.
„Každý v dnešných časoch má radosť, nech vyhrá čokoľvek,“ zareagoval riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský.
To, že v súťaži Doprastav uspel, firme už NDS oznámila dávnejšie listom. Čakalo sa, ako dopadnú námietky firmy Hant.
Hant bol najlacnejší aj inde
Hant pritom predložil najlacnejšiu ponuku aj v tendri na výstavbu druhej etapy úseku medzi Jánovcami a Jablonovom. Druhým v poradí je podľa záznamu z otvárania ponúk Eurovia. NDS zatiaľ o víťazovi nerozhodla.
Firmy Váhostav a Doprastav, ktoré postavia niektoré úseky D 1, boli aj súčasťou konzorcia, čo malo tie isté cesty stavať ako projekty PPP. Tie však nová vláda zrušila.
Výstavba po nových tendroch vychádza zatiaľ oproti PPP modelu lacnejšie o 700 miliónov eur. Váhostav a Doprastav to zdôvodňujú novými metódami obstarávania či situáciou na trhu.
Graf: Ministerstvo dopravy