SME

Na D1 mieri opäť Doprastav

Diaľničiari vyradili zo súťaže o stavbu diaľnice najlacnejšiu ponuku. Pre neodbornosť. V stavebnom sektore sa hovorí o obchodovaní so zákazkami na diaľnice.

Pôvodne malo východnú časť D1 stavať konzorcium pod vedením francúzskeho Bouygues Travaux Publics.  Zrušené PPP diaľnice sa tendrujú nanovo.Pôvodne malo východnú časť D1 stavať konzorcium pod vedením francúzskeho Bouygues Travaux Publics. Zrušené PPP diaľnice sa tendrujú nanovo. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR)

BRATISLAVA. Jedenásťkilometrový diaľničný úsek medzi Fričovcami a Sviniou zrejme nepostaví uchádzač s najlacnejšou ponukou v tendri. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) totiž konzorcium firiem Hant BA a Cestné stavby Liptovský Mikuláš zo súťaže vyradila.

Firmy ponúkali, že diaľnicu postavia za 99 miliónov eur, zatiaľ čo štát očakával, že ho cesta vyjde na 213 miliónov eur.

„Potvrdzujeme, že spoločnosť obdržala rozhodnutie o vylúčení z verejnej súťaže na predmet zákazky Fričovce– Svinia,“ povedala Zuzana Budáčová, zástupkyňa firmy Hant DS. Firmám pravdepodobne chýbala technická a odborná spôsobilosť. V minulosti sa ľudia zo stavebného sektora vyjadrili, že konzorcium nemá potrebné referencie na takúto stavbu. Nahradili ich referenciami od partnera v Rusku.

Víťazom by sa malo stať združenie Doprastav – Strabag. To podľa informácií SME ponúklo druhú najnižšiu cenu: 114,6 milióna eur bez DPH.

Prekvapenie o dva roky

Diaľnica D1
PPP a teraz

Východnú D1 malo ako PPP stavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom. Zrušené úseky sa opäť tendrujú.

Jánovce Jablonov, I. úsek
(9 km)

  • Náklady PPP:
  • 136 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 94,6 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur

Fričovce – Svinia (11,2 km)

  • Náklady PPP: 268 mil. eur
  • Predpoklad pred novou súťažou: 213,2 mil. eur
  • Pravdepodobný víťaz: Doprastav: 114,6 mil. eur

Dubná Skala – Turany (16,5 km)

  • PPP: 343 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 334 mil. eur
  • Najlacnejšia ponuka: Váhostav: 137,7 mil. eur

Všetky tri úseky sa majú začať stavať tento rok a dokončiť v roku 2014.

Zdroj: rokovanie, ministerstvo dopravy


Riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský tvrdí, že ich cena odráža vývoj na trhu. To je aj dôvod, prečo je cena Doprastavu nižšia, než akú za tento úsek ponúkalo konzorcium s Váhostavom, keď bol ešte súčasťou takzvaného PPP. „Sme radi, že sme uspeli,“ povedal Šamudovský.

Upozornil však, že v ďalších tendroch je vidno benevolentné podmienky zo strany NDS. Tá ich totiž nastavuje tak, že sa ich môžu zúčastniť aj firmy bez referencií či potrebného kapitálu.

V tendroch tak ide firmám často skôr o ďalšie zobchodovanie než realizáciu stavby. „O rok až dva budú veľmi prekvapení, čo sa bude diať s teraz vysúťaženými stavbami,“ dodal Šamudovský.

Na nedokončené stavby do budúcna upozornil aj Tomáš Kizek zo spoločnosti TSS Grade. „Niekto začne robiť a v polovici skončia. Vyčerpajú peniaze a nezaplatia dodávateľom,“ povedal.

Podobne ako mnohí ďalší upozorňuje na príklad lacných čínskych stavbárov, ktorí nechali rozostavaných 50 kilometrov diaľnic v Poľsku. Vláda musela zháňať náhradu.

Pred podobným scenárom varuje aj Zsolt Lukáč zo Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska. „Bohužiaľ, úradník, ktorý spracováva tieto podmienky, je orientovaný na rozhodujúcu časť a to je cena,“ povedal.

Hant zvažuje nápravu

Vyradenie neznamená, že Hant BA a Cestné stavby Liptovský Mikuláš sú von z hry o zákazku. „Proti rozhodnutiu o vylúčení je možné podať žiadosť o nápravu. Analyzujeme dôvody vylúčenia a na základe analýzy budeme v zákonom stanovenej lehote konať,“ povedala Budáčová z firmy Hant.

Ďalší oslovení uchádzači sa odvolávať nechystajú. „Súťaž nebudeme namietať,“ povedala hovorkyňa firmy Skanska Magdaléna Dobišová.

Štát má teraz na dosah koniec tendra na tretí úsek z pôvodného balíka PPP. Ak sa predpoklady naplnia, štát ušetrí na týchto troch úsekoch oproti nákladom pri modeli PPP 435 miliónov. Postavia ich pritom Doprastav a Váhostav. Obe firmy boli súčasťou aj pôvodného konzorcia, ktoré malo stavať diaľnice cez PPP.

Jedným z dôvodov pre nižšie ceny je nový spôsob obstarávania, pretože firma si v ňom môže sama zvoliť technológie a nemusí nasledovať presné požiadavky štátu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 845
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 647
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 164
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 023
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 141
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 914
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 384
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 191
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 104 060
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 309
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 321
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 348
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 32 278
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 639
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 758
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 620
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Predseda vlády SR Robert Fico.

Privítal záver o využití aj súkromných zdrojov na oživenie domácej ekonomiky.


TASR
Ilustračné foto

Batériové úložiská tak predbehli plyn, vodné aj jadrové elektrárne.


SITA
Výstražná tabuľa a technológia zariadenia plynovodu na prepojovacom bode Budince – reverz.

Rokovalo sa aj o Balkánskej ceste.


TASR
Ilustračné foto

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť analyzovala novelu dôchodkového systému.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 104 060
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 309
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 321
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 348
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 32 278
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 639
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 758
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 620
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
SkryťZatvoriť reklamu