TORRES NOVAS. Päť rokov po uvedení čierneho toaletného papiera na trh sa podnik Renova stal učebnicovým príkladom a vzorom ukazujúcim úspechy portugalského exportu. Ten má byť kľúčom k oživeniu ekonomiky v hlbokej kríze, napísala agentúra AFP.
Skupiny študentov z celej krajiny v žltých bezpečnostných vestách prechádzajú medzi výrobnými pásmi rodinného podniku sídliaceho od roku 1939 v Torres Novas, asi sto kilometrov severne od Lisabonu.
V priestoroch Renova sú všade vystavené rolky papiera, od čierneho až po ostro žltý. Sú pýchou podniku, ktorý vzbudil záujem najväčších medzinárodných salónov designu a presadil sa na trhoch viac než päťdesiatky krajín, od Francúzska po Japonsko či Spojené štáty.
"Vniesli sme trochu radosti a farby do chmúrneho a málo kreatívneho sektora, "vysvetľuje prezident firmy Paulo Pereira da Silva, ktorý po úspechu čierneho toaletného papiera prišiel o tri roky neskôr s kolekciou v živých farbách.
"Zrazu všetci vyslovovali nejaký názor k predmetu, ktorý bol až doteraz tabu: toaletný papier, "smeje sa päťdesiatročný muž, vyštudovaný fyzik.
Vďaka tomuto úspechu Renova, zamestnávajúca niečo cez 600 osôb, zdvojnásobila svoj obrat. Predaj dosiahol výšku 135 miliónov eur, z ktorých takmer polovica príde z exportu tovaru.