Agentúrny text sme o 18:05 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Len každý druhý potravinársky výrobok na pultoch obchodov u nás je zo Slovenska. Ukázal to prieskum agentúry GfK v 360 predajniach rôznych typov, ktorý robila pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS).
Najsilnejšie zastúpenie slovenských potravín majú siete COOP Jednota Slovensko a CBA, najmenej domácich výrobkov predáva Lidl. „V prípade Lidlu sa rozhoduje cez cenu,“ povedal analytik obchodu Ľubomír Drahovský.
Naše konzervy miznú
Oproti iným krajinám únie je u nás zastúpenie domácich výrobkov veľmi nízke, tvrdí PKS. „Podiel domácich výrobkov na trhu v Poľsku je viac ako 85 percent, v Česku vyše 72 percent, v Maďarsku viac ako 71 percent,“ povedala Jarmila Halgašová, riaditeľka PKS. Vysoké zastúpenie má podľa nej domáca produkcia aj v ďalších krajinách Európskej únie.
Prieskum odhalil, že v menších predajniach majú domáce produkty väčšie zastúpenie ako vo veľkoformátových.
Najčastejšie na pultoch nájdete našu minerálku či mäso, zriedka však slovenské konzervy. Domáce konzervované potraviny tvoria v priemere 27 percent ponuky v sledovaných predajniach.
Domáca minerálka je v našich regáloch zrejme preto, že je nákladné ju dovážať. Slovenskému mäsu v poslednom období pomohli škandály okolo mäsa z dovozu, hovorí Ján Johanes, prezident PKS.
Slabé zastúpenie domácej produkcie odôvodňujú potravinári aj tým, že Slováci nie sú takí patrioti ako susedné národy. Tvrdia však, že by si domáce výrobky viac kupovali, keby sa na pulty vôbec dostali.
Čítajte kódy
Obchodníci tvrdia, že by radšej mali na pultoch viac domácich potravín. Ich predaj totiž zvyšuje zamestnanosť v krajine a následne prináša obchodu ďalšie zisky, povedal prezident Zväzu obchodu Pavol Konštiak.
Obchod však nakupuje to, čo sa aj predáva. „Pokiaľ slovenské výrobky budú dobré, kvalitné a v dobrej cene, tak sa na pulty dostanú v širšom zastúpení,“ dodal Konštiak.
Lidl tvrdí, že jeho podmienky pre všetkých dodávateľov sú rovnaké. „Ak spĺňajú podmienky kvality, ceny a pokrytia dodávok tovaru, zúčastnia sa na výberovom konaní,“ povedala hovorkyňa reťazca Lucie Borovičková.
Dodala, že výrobcovia, ktorí spĺňajú podmienky, sa dostanú aj na pulty zahraničných predajní Lidlu. Stalo sa tak napríklad v prípade cukru, múky, papierenských či mliečnych výrobkov.
Obchodníci sa snažia propagovať naše výrobky aj cez kampane. No Konštiak vraví, že ľudia prakticky nemajú podľa čoho zistiť, odkiaľ výrobok pochádza. Možnosťou je všímať si takzvaný EAN kód na výrobku. Ak sú jeho prvé tri čísla 858, mal by to byť slovenský produkt.