BRATISLAVA. „Keďže je jedným z tých, ktorí mýto realizovali, tak, pochopiteľne, že chodí vyjednávať.“ Takto odpovedala včera premiérka Iveta Radičová (SDKÚ) na otázku, ako hodnotí, že známy podnikateľ Milan Fiľo chodí rokovať o elektronickom mýte na ministerstvo dopravy.
Aká je vlastnícka štruktúra dodávateľa mýta – firmy SkyToll – však už premiérka nevedela.
Podobne na tom bol včera minister dopravy Ján Figeľ (KDH). S otázkami nás odkázal na partnera J&T Ivana Jakaboviča.
Práve na jeho podnet sa podľa ministerstva dopravy podnikateľ Fiľo zúčastňuje na rokovaniach o mýte. J&T je oficiálnym desaťpercentným akcionárom projektu. „Neviem, aké sú ďalšie vzťahy alebo podiely,“ povedal Figeľ.
Prečo rokoval s Fiľom
Finančná skupina pripomenula utorňajšiu odpoveď Jakaboviča, ktorá je vraj vyčerpávajúca. Partner J&T sa v nej odvolal na diskrétnosť, ktorá je samozrejmá v bankovníctve.
Podnikateľ Fiľo, známy najmä vďaka svojím aktivitám v papierenskom priemysle a kedysi aj v televízii Markíza, sa odmietol včera vyjadriť. „Napísali ste niečo, čo je nehodnotné,“ povedal a položil telefón.
Fakt, že Milan Fiľo vystúpil z anonymity a v sprievode Ivana Jakaboviča z J&T vkročil na pôdu ministerstva dopravy, vypovedá, že istým kruhom tam dôveruje, píše Ivan Štulajter.
Ani radca ministerstva dopravy Marián Kolník, ktorý s Fiľom a Jakabovičom priamo rokoval, netuší, aké sú vlastnícke pomery mýta za stovky miliónov eur. „To nie je pre mňa téma. Prizvaný bol pán z J&T a mali tam rôznych odborníkov, a prišiel potom aj pán Fiľo,“ povedal.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) tvrdí, že práve Kolník je na ministerstve dopravy rozhodujúcim elementom, a nie minister Figeľ.
„Na ministerstve to funguje tak, že menovaný pán namiesto aby radil ministerstvu, v praxi riadi ministerstvo. Dokonca urobil aj zo štátnych tajomníkov štatistov, nehovoriac o šéfoch sekcií,“ povedal Vážny.
Keď sme sa včera Kolníka spýtali, či s výrokom Vážneho súhlasí, rozosmial sa.
Pochybný tender
V tendri na elektronické mýto tri lacnejšie ponuky Národná diaľničná spoločnosť vyradila. Vyhrala najdrahšia ponuka v hodnote 852 miliónov eur – o viac než 200 miliónov eur vyššia ako najlacnejšia.
Víťazom sa stalo konzorcium zložené z francúzskej firmy Sanef a slovenského Ibertaxu.
Ibertax je vytvorený na to, aby do neho vstúpil investor. Doteraz vo firme získala desaťpercentný podiel vraj len J&T.
Jediným akcionárom Ibertaxu je podľa listín z obchodného registra firma Rehlingen, registrovaná v Česku. V jej orgánoch sedí napríklad Karol Morár. O vlastníckej štruktúre SkyTollu tiež nič netuší, tvrdí. „To je mimo čohokoľvek, čo som schopný okomentovať.