SME

Automobilkám chýbajú japonské dielce

Peugeot má obmedziť výrobu dieselových áut. Japonský dodávateľ súčiastok pre problémy v krajine nevyrába.

Výrobu trnavskej automobilky už môže ovplyvniť situácia v Japonsku.Výrobu trnavskej automobilky už môže ovplyvniť situácia v Japonsku. (Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Následky zemetrasenia v Japonsku, zničenej infraštruktúry a nedostatku elektriny v krajine už pociťujú aj európske automobilky.

Ťažko sa totiž hľadá výrobca áut, ktorý by z Japonska nedovážal vôbec nič. Na japonskú výrobu sú previazaní nielen automobilky, ale aj ich dodávatelia.

Problémy už ohlásil koncern PSA Peugeot Citroën. „Časť produkcie dieselových motorov je postihnutá pre zástavenie výroby dodávateľa elektronických komponentov," informovala spoločnosť.

Koncern má výpadky pocítiť už dnes. Niektoré továrne preto prispôsobia výrobu.

Hovorkyňa koncernu Cécile Damide včera ešte nevedela spresniť, ktoré závody problémy zasiahnu. No povedala, že určite nepôjde o čínske a latinskoamerické továrne.

Vylúčila, že by sa odstavenie výroby týkalo piatich modelov – Peugeot 508, 3008 a 5008. Pri Citroëne podľa Damide určite nepôjde o modely DS4 a C4.

V hre sú tak stále modely, ktoré vyrába trnavský závod PSA – Peugeot 207 a Citroën C3 Picasso. Hovorca závodu Peter Švec včera nevedel povedať, či sa situácia trnavskej fabriky dotkne.

„Zatiaľ sa ešte nerozhodlo, nemáme jasno v tom, aký dosah to bude mať na našu výrobu," dodal.

Zatiaľ im nič nechýba

Bratislavský Volkswagen (VW) preveruje, čo všetko v autách, ktoré vyrába, pochádza z Japonska. „Koncern nepociťuje žiadne vplyvy zemetrasenia na produkciu. Dnes sa ešte nedá predvídať, do akej miery nastane obmedzenie u japonských dodávateľov," povedal hovorca VW Vladimír Machalík.

Na výrobu áut
  • Zdemolovaná infraštruktúra, ťažšia doprava dielcov, ale aj absencie ľudí v práci pre problémy po zemetrasení.
  • Nedostatok elektriny.
  • Problém s pohonnými látkami, ktorý ďalej ovplyvňuje aj toky tovarov.

Dodal, že firma práve robí prehľad situácie svojich dodávateľov a ďalších článkov v dodávateľskom reťazci. Podľa informácií SME dováža priamo z Japonska napríklad cúvacie kamery pre Porsche a Touareg. Dielcov však nie je nedostatok.

Japonské dielce používa aj náš závod Kia. „Aktuálne máme vytvorenú dostatočnú zásobu dielcov. Zatiaľ sme s dodávkami nezaznamenali žiadne problémy," povedal hovorca firmy Dušan Dvořák.

Predajcovia nevedia o tom, že by sa mali pre problémy s dielcami pre automobilky predlžovať čakacie lehoty na autá.

„Nemám informáciu, že by mali udalosti v Japonsku na to priamy vplyv," tvrdí zástupca značky Volkswagen Ľubomír Beňovič.

Pracovná skupina denne analyzuje situáciu a manažuje dodávateľskú reťaz,“ dodal hovorca koncernu Christoph Adomat.

Zásoby a náhrada

Pre problémy v Japonsku sa však automobilkám vo svete už začína znižovať produkcia. Podľa odhadov poradenskej firmy IHS prišiel automobilový priemysel v štátoch mimo Japonska za dva týždne od katastrofy o 10­-tisíc áut.

Ročne sa však vo svete vyrobí viac ako 60 miliónov áut.

Ako sa bude situácia vyvíjať, záleží na tom, ako rýchlo sa japonské firmy pozviechajú. Tiež od toho, či sú ich dielce pre ďalších výrobcov nezastupiteľné a aké majú zásoby na sklade.

„Zásoby samozrejme sú a firmy hľadajú náhradných dodávateľov," povedal riaditeľ českého Združenia automobilového priemyslu Antonín Šípek.

Niektoré závody už obnovujú výrobu

Automobilky odstavené po zemetrasení postupne rozbiehajú produkciu. Výpadok výroby v krajine za dva týždne vyčíslila poradenská spoločnosť na viac ako 330­-tisíc áut.

TOKIO, DETROIT. Japonské automobilky sa po zemetrasení pripravujú na opätovný začiatok výroby.

Odvetvoví analytici však podľa agentúry AP vravia, že podniky ešte budú bojovať s výpadkami dodávok elektriny a v logistike s poničenými cestami. Zemetrasenie zastavilo výrobu, pretože zničilo závody dodávateľov a elektrárne.

Kým sa neminú všetky zásoby

Výrobca áut Subaru, spoločnosť Fuji Heavy Industries, dnes spustí výrobu autodielcov na zahraničnú produkciu. Vo štvrtok začne vyrábať náhradné komponenty. Odstávku výroby v piatich japonských závodoch predĺžila do štvrtka.

Najväčšia svetová automobilka Toyota Motor obnovila časť výroby dielcov už minulý týždeň. Všetkých 12 montážnych závodov, ktoré má v Japonsku, nechá zatvorených najmenej do 26. marca.

Spoločnosť však podľa agentúry Reuters ešte nerozhodla, či po tomto dátume spustí montážne linky.

Honda Motor odložila spustenie výroby dodnes a nerozhodla, či ju obnoví v dvoch závodoch na autá a v jednom na motorky.

Nissan Motor a Mitsubishi Motors rozbehli výrobu v niektorých závodoch s využitím zásob komponentov. Budú môcť pokračovať len dovtedy, kým zásoby vydržia.

Za dva týždne dvojtretinový výpadok

Za dva týždne po zemetrasení možno výpadok japonskej produkcie áut odhadovať asi na úrovni 65 percent. Vyplýva to zo správy IHS Automotive Insight.

Japonsko zvyčajne denne vyrába zhruba 37 200 áut, čiže bežná produkcia za dva týždne je asi 521­-tisíc áut.

Negatívny vplyv zemetrasenia znamená výpadok výroby za prvé dva týždne na úrovni 338­-tisíc áut.

„Na vykompenzovanie týždňového výpadku je potrebné, aby závod pracoval sedem týždňov na plný výkon vrátane nadčasov," uviedla IHS.

(čtk, sita)
Výpadky cítia Sony, Nokia aj Apple

Firmy v Japonsku riešia nedostatok komponentov. Panasonic varuje pred sklzom.

TOKIO. Japonský koncern Sony preruší po zemetrasení časť produkcie na japonskom území, pretože mu chýbajú komponenty a materiály. Týka sa to závodov na digitálne fotoaparáty, mobilné telefóny a televízory.

Prevádzku tovární v štyroch lokalitách prerušila Sony do konca marca. V iných závodoch výrobu znovu rozbieha. Závod na dobíjacie batérie včera čiastočne obnovil výrobu. Naplno už rozbehol výrobu závod v Saitame, severne od Tokia.

Sony rozbehla aj produkciu v závode v prefektúre Čiba, ktorý vyrába rekordéry diskov Blu-ray a domáce audiosystémy. Továreň nie je po zemetrasení poškodená, ale trápia ju výpadky energie.

Stále stojí prevádzka v továrňach v najpostihnutejších prefektúrach Fukušima a Mijagi. Závody v Mijagi vyrábajú magnetické pásy, disky Blu-ray, optické zariadenia a čipové karty. Vo Fukušime, kde sú problémy predovšetkým s jadrovou elektronikou, Sony vyrába dobíjacie batérie.

Z japonskej firmy Panasonic prišlo varovanie pred potenciálnym výpadkom aj do Čiech. „Máme informácie, že môže nastať sklz v dodávkach týždeň až dva," povedal marketingový riaditeľ Panasonicu pre ČR a SR Károly Attila Juhász.

Závod Panasonicu v slovenských Krompachoch potvrdil, že dostáva rôzne druhy súčiastok z Japonska. Firma práve situáciu analyzuje, skúma tiež ako veľmi boli dodávatelia katastrofou postihnutí.

"Zároveň sa hľadajú alternatívne riešenia pre dodávky materiálov a preto zatiaľ nechceme vôbec špekulovať o tom, čo sa bude diať ďalej," povedal zástupca spoločnosti Jozef Závada.

Analytici predpovedajú, že problémy môže mať aj iPad 2 od Apple. Obsahuje totiž ťažko nahraditeľné japonské dielce. Nokia ohlásila výpadok niektorých modelov mobilov, pretože sa jej narušil dodávateľský reťazec.

(čtk, dak)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 694
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 526
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 329
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 12 357
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 666
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 981
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 613
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 366
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 44 968
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 452
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 329
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 226
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 327
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 626
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Index

Finančný model založený na reklame a predplatnom už nepostačuje.


a 1 ďalší
	
Snímka z nového vlakového spojenia na Ukrajinu v Košiciach 28. marca 2024.

Priamy spoj na ukrajinskú hranicu umožňuje prestup na spoje ukrajinských železníc.


TASR
Letisko M.R. Štefánika v Bratislave

Najväčšie slovenské letiská pridávajú nové destinácie.


Dnes  vieme, že  medzi cárskym ortodoxným imperializmom, imperializmom Sovietskeho zväzu a dnes Ruskej federácie nie je rozdiel.

Žiada aj prijatie opatrení, ktoré zaistia použitie domáceho softvéru.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 44 968
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 452
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 329
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 226
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 327
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 626
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu