Agentúrnu správu sme o 19:20 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Zamestnancom Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) platy do roka neporastú. To je výsledok vyjednávania medzi železničnými odborármi a zástupcami firmy.
Zatiaľ ešte nie sú ukončené rokovania o platoch v ďalších dvoch firmách – Železničnej spoločnosti Slovensko a Cargo. Tie boli totiž prerušené.
Predĺženie kolektívnej zmluvy so ŽSR prišiel vo štvrtok do firmy spečatiť minister dopravy Ján Figeľ (KDH). „Potvrdzujem dohodu, ktorá posilňuje istoty zamestnancov, ale zároveň berie do úvahy situáciu vo firme," povedal. Platy v tejto firme nerástli už dva roky, toto bude tretí.
Pre železničiarov je to ďalší úder. V stredu vláda schválila plán, podľa ktorého plánuje prepustiť vyše 5–tisíc zamestnancov na železnici.
Odborári k ozdravnému plánu stále nezaujali definitívne stanovisko. Chystajú sa totiž ešte rokovať s ministerstvom dopravy.
Šéf Odborového združenia železničiarov František Petroci tvrdí, že problémom je napríklad chýbajúca prepracovaná dopravná politika štátu. Tú chce dokončiť Figeľov rezort až o niekoľko mesiacov.
Ozdravný plán odborári nepovažujú za kompletný. Nie je totiž úplne uzatvorené, akými sprievodnými aktivitami chce vláda podporiť prepúšťaných železničiarov. Najbližšie majú odbory rokovať s ministerstvom dopravy v pondelok.
Petroci stále nevylúčil ani nátlakové akcie. Rovnako sa vyjadril aj predstaviteľ ďalšieho odborového združenia – Odborového zväzu zamestnancov železníc Zdeněk Friedrich.
Upozornil, že sprievodný sociálny program, ktorý vláda sľubuje, sa má rozbehnúť až po tom, ako budú zamestnanci prepustení. Preto presadzuje pre ľudí, ktorí odpracovali v železniciach dlhý čas a tých, ktorí by onedlho išli do dôchodku, nadštandardne vysoké odstupné.
Nápad podporuje aj Petroci z najsilnejšieho konkurenčného odborového združenia. „Je to súčasť našich požiadaviek," povedal.