BRATISLAVA. Elektromobily si u nás kupujú skôr firmy než ľudia. Minulý týždeň si tak prevzala Citroën C-Zero firma Dalkia.
Tento model je jeden z prvých, ktorý si u nás môžu kúpiť aj bežní ľudia. Za auto, ktoré prejde na jedno sedemhodinové nabitie 130 kilometrov, zaplatí kupec 35-tisíc eur.
Ďalší elektromobil by mal na náš trh prísť v najbližších týždňoch. Model iOn od Peugeotu prejde na nabitie 150 kilometrov, jeho maximálna rýchlosť je 130 kilometrov za hodinu. Cena iOnu sa zrejme pod 30-tisíc eur nedostane.
Automobilky tvrdia, že počet objednávok elektromobilov stúpa, presné čísla však nezverejnili.
Štát kúpu nepodporí
Na Slovensku chýba podľa Alexandry Malej z Citroënu štátna podpora pri kúpe elektromobilov. Takáto podpora ekologických áut funguje vo viacerých vyspelých štátoch.
„Vláda by mala poskytnúť zvýhodnenie kúpy elektromobilov, inak si ho občan Slovenska nebude môcť dovoliť," hovorí Alena Šperková z auto.sme.sk.
Slovensko o dotáciách pri kúpe ekologických vozidiel neuvažuje. „Dnes nevidíme priestor na finančnú podporu," povedal hovorca rezortu hospodárstva Róbert Merva. Trh si podľa ministerstva s dopytom poradí veľmi rýchlo aj bez podpory štátu.
Problém s dojazdom
Rozvoj zelenej dopravy podporuje ministerstvo tvorbou nabíjacích staníc. Koncom minulého roka otvorili prvú v Košiciach. Stále je však jedinou na Slovensku.
Nabíjaciu stanicu v Košiciach prevádzkuje Východoslovenská energetika. Jej materská firma RWE Group chce tento rok vybudovať ďalšie stanice tak, aby bolo možné prejsť z Košíc do Bratislavy.
Do konca roka by mohli na západnom Slovensku pribudnúť ďalšie dve stanice. Západoslovenská energetika o ich presnom umiestnení zatiaľ mlčí. Firma by sa mala podieľať aj na elektrifikácii diaľnice do Viedne. Ďalšie stanice by mali pribudnúť aj v Banskej Bystrici a jej okolí.
Ekovozidlá je možné nabíjať aj doma. Peugeot napríklad sľubuje, že na to postačí bežná elektrická zásuvka.
Koľko elektromobilov u nás reálne využije možnosť „natankovať" elektrinu, nevedno. Do štyroch rokov by mali elektromobily predstavovať až jednu pätinu prihlásených automobilov v Európe.