BRATISLAVA. O základný bankový produkt, ktorý presadil do legislatívy exminister financií Ján Počiatek (Smer), nie je záujem. Za tri mesiace, čo je na trhu, zaujal iba piatich ľudí.
Bývalé vedenie rezortu financií ním chcelo zlepšiť prístup ľudí k bežnému účtu, sprehľadniť poplatky a zvýšiť počet bezhotovostných operácií. Banky však hovoria, že je nevýhodný a nezodpovedá požiadavkám klientov.
Nesplnil svoj cieľ
Banky zobrali produkt ako nutné zlo. Nastavili jeho parametre tak, že je v porovnaní s inými produktmi absolútne nepredajný. Tvrdí to Maroš Ovčarik z portálu FinancnaHitparada.sk.
Podľa Počiatka banky postupovali tak, aby nebol o tento produkt záujem.„Jeho zavedenie malo sprehľadniť a zjednodušiť porovnávanie cien produktov medzi bankami. Banky však urobili všetko preto, aby sa v praxi neujal, lebo by ich obmedzoval vo voľnej cenotvorbe," povedal exminister financií.
Súčasné vedenie ministerstva tvrdí, že svoj cieľ produkt nesplnil. „Nepovažujeme ho za dobrý nástroj ochrany spotrebiteľa, čo potvrdila aj prax," povedal hovorca rezortu financií Martin Jaroš.
Slovenská banková asociácia trvá na tom, že štát by nemal určovať rozsah a štruktúru ponúkaných bankových služieb. Takéto riešenie je podľa nej neúčinné.
„Po troch mesiacoch môžeme povedať, že štátny bankový produkt nezlepšil prístup k bežnému účtu, ani neprispel k porovnateľnosti cien bankových produktov. Preň sa nezvýšilo ani používanie bezhotovostných operácií," povedal Marcel Laznia z asociácie.
Každý klient je iný
Každý klient má na svoj účet špecifické požiadavky a využíva aj iné typy služieb. Preto je ťažké predpokladať, že služby, ktoré balík zahrnuje, budú vyhovovať všetkým. „Jedným balíkom nemožno pokryť potreby všetkých ľudí. Inak sa správa študent, manažér či bežná rodina," povedal Ovčarik.
Banky radšej klientovi ponúknu svoj produkt. Z prieskumu, ktorý robil portál FinancnaHitparada vyplýva, že aj keď sa klient v banke pýtal na základný produkt, banka mu radšej ponúkla svoj.
„V ponuke máme atraktívnejšie balíky, ktoré vychádzajú z praxe a potrieb klientov," vraví hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková.
Zákonný balíček je navyše oproti iným produktom banky zväčša drahší. „Základný bankový produkt nadcenili a vo väčšine bánk je drahší ako ich vlastné balíky," povedal Analytik Symsite Research Vladimír Dohnal.