logo
Sme.sk | Ekonomika | Slovensko | Slovensko je pre RegioJet skúškou

AKTUALIZOVANÉ 18:37
Slovensko je pre RegioJet skúškou

Súkromný dopravca prinesie moderné vlaky aj úsporu na cestovnom. Bude to jeho prvá reálna skúsenosť so železničnou dopravou.

Agentúrnu správu sme o 18:37 nahradili autorským textom denníka SME.

BRATISLAVA. Od marca 2012 bude medzi Bratislavou a Komárnom jazdiť deväť vlakových súprav Talent z dielne kanadskej spoločnosti Bombardier (na snímke). Prevádzkovať ich bude česká firma RegioJet. Ide o dcéru autobusového dopravcu Student Agency.

Štát za prevádzku tejto linky zaplatí ročne zhruba 7,1 milióna eur, čo je v priemere o 1,3 milióna eur menej, ako dnes platí za túto linku štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Počas obyčajných dní bude RegioJet voziť ľudí raz za hodinu, v špičke každých 30 minút. Ročne plánuje prepraviť 1,9 milióna cestujúcich. ZSSK prepravila v roku 2009 na tejto trase 700-tisíc cestujúcich, no nejazdila tak často, ako plánuje RegioJet.

Nové spojenie má priniesť aj pracovné miesta, zatiaľ osemdesiat. Firma bude podľa majiteľa skupiny Student Agency Radima Jančuru hľadať najmä strojvodcov. Problém by to byť nemal, pretože štátne železničné spoločnosti už avizovali prepúšťanie.

Figeľ verí v úľavu cestám

Zamestnanie Slovákov má pritom firma v zmluve so štátom, hľadať bude aj palubný personál. Ten bude počas jazdy poskytovať cestujúcim občerstvenie. Vlaky majú byť radené v prvej a druhej vozňovej triede. Vozne budú plne klimatizované a cestujúci sa budú môcť pripojiť aj na internet.

„Vo vlaku bude personál aj kamerový systém," reagoval Jančura na otázku, ako má zariadenú bezpečnosť vozňov.

Štátni železničiari skôr či neskôr prídu so zaručeným vysvetlením, prečo si môže menší dopravca dovoliť prevážať na tej istej trase viac ľudí a pýtať pritom od štátu za to menej, myslí si Konštantín Čikovský.

Štát má pritom nárok na penále za nedodržanie kvalitatívnych ukazovateľov aj za meškanie väčšie ako 30 minút. V akej výške, ukáže zmluva, ktorú rezort zverejní na budúci týždeň.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) si od podpisu deväťročného kontraktu sľubuje úsporu pre rozpočet. Okrem toho však dúfa, že sa zníži intenzita dopravy medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou.

Vozne zatiaľ nemajú

RegioJet plánuje v marci na Slovensku ukázať vlaky Bombardier.

Po včerajšku je isté, že cestovné sa zvyšovať nebude. Dnes stojí lístok do Komárna 4,78 eura. Dopravca sľubuje desatinovú úsporu tým, ktorí použijú kreditové karty.

Lístok sa bude dať kúpiť aj cez  internet a esemesku. „Lístky si budú môcť ľudia kúpiť na rovnakom mieste, ako lístky ZSSK," povedal Jančura. Zástavky na trase by sa meniť nemali.

RegioJet na Slovensku začne pôsobiť už tento rok. V polovici roka začne prevádzkovať nedotované spojenie z Prahy cez Ostravsko až do Čadce a Žiliny. Pre firmu to bude prvá reálna skúsenosť so železničnou dopravou. Na prevádzku tejto linky firma ešte  nemá vyrobené vagóny, dosiaľ nakúpila len rušne.

piatok 7. 1. 2011 11:44 | Adam Valček
Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní SME. (Predplaťte si SME cez internet.)
© 2011 Petit Press. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich vydavateľ. Spravodajská licencia vyhradená.

Bombardier Talent.

Bombardier Talent.

Foto: REGIOJET/BOMBARDIER

najčítanejšie
  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní
späť na SME.sk
ANKETA