BRATISLAVA. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) podpísal v pondelok zmluvu o dotovanej doprave so štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK). Štát sa v nej zaviazal budúci rok zaplatiť za prevádzku regionálnej dopravy vyše 200 miliónov eur.
V rovnaký deň podpísal Figeľ ďalšiu zmluvu o dotovanej doprave. S českou firmou RegioJet, dcérskou firmou autobusového dopravcu Student Agency. Tá však platí až na dopravu od roku 2012. Firma podľa nej bude prevádzkovať linku z Bratislavy do Komárna cez Dunajskú Stredu.
Túto linku v priebehu budúceho roka rezort vyjme zo zmluvy so ZSSK. Ministerstvo dopravy zatiaľ neprezradilo, koľko za prevádzku RegioJetu zaplatí.
Oproti platbám štátnemu dopravcovi plánuje ušetriť 13 percent. Podľa prepočtov SME platí štát ZSSK za túto linku v priemere okolo 2,3 milióna eur, ročne tadiaľto prepraví 700-tisíc ľudí.
RegioJetu zaplatí zrejme viac, pretože jeho vlaky budú medzi Bratislavou a Komárnom jazdiť intenzívnejšie – každú hodinu, v špičke každých 30 minút.
Vážny: Porušili zákon
RegioJet sa však ku kontraktu dostal priamym zadaním, zrejme v súlade so zákonom. Štát musí rok dopredu oznámiť svoj záujem uzavrieť zmluvu na dotovanú dopravu či už formou súťaže alebo priameho zadania.
Takéto oznámenie viselo v európskom vestníku verejného obstarávania 17 mesiacov, od júla 2009. RegioJet reagoval práve na toto oznámenie. Ministerstvo v ňom oznámilo, že zmluvu podpíše priamym výberom, čo legislatíva umožňuje.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) tvrdí, že toto oznámenie bolo do Bruselu zaslané kvôli využitiu eurofondov na kúpu nových vlakov pre ZSSK.
V oznámení sa uvádza, že zmluva bude uzatvorená na celú železničnú sieť, čo v praxi dokáže zabezpečiť jedine ZSSK. Zmluva mala byť podľa Vážneho podpísaná výhradne so ZSSK.
„Keďže štát v tomto prípade uzavrel zmluvu s RegioJetom bez procesu verejného obstarávania, ktoré začína oznámením s jednoročným predstihom, porušil zákony,“ tvrdí Vážny. Podľa neho sa Slovensko pre zmluvu dostane do konfliku s Bruselom.
Postup sa zdá zvláštny aj poslancovi SDKÚ a bývalému šéfovi ZSSK Ondrejovi Matejovi. „Ide o historicky prvú zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme so súkromným dopravcom. Mala byť preto súťaž, aby sa zistilo, aký je na trhu záujem,“ zhodnotil Matej.
O slovenské dráhy sa pritom zaujímajú viacerí dopravcovia, napríklad Veolia Transport a Keolis. Na otázky SME však nereagovali.
Rezort dopravy včera v európskom vestníku vydal s ročným predstihom ďalšie predbežné oznámenie. V decembri 2011 môžeme o daľšie regionálne linky očakávať súťaž. Tendrovať sa bude doprava za najviac 16 miliónov eur.
RegioJet ceny nedvihne
Napriek pochybnostiam o výbere RegioJetu ide o prelom v železničnej doprave. Firma sa v zmluve zaviazala na linku z Bratislavy do Komárna nasadiť najmodernejšie plne klimatizované vlaky. Hovorí sa o modeloch Siemens alebo Bombardier. Cestovný čas medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou sa z hodiny skráti na 43 minút.
„Cestovné nebude zvyšované, skôr očakávame zníženie cestovného a zvýšenie kvality služieb,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič.
Ministerstvo tvrdí, že dopravca si ponesie všetky riziká tržieb. Bližšie informácie majú ministerstvo a RegioJet predstaviť na spoločnej tlačovej konferencii 7. januára.
ÖBB, Rakúsko
Sledujeme liberalizáciu vo všetkých európskych krajinách, špeciálne v susedných. Sme hlavne rakúskou firmou, ale skúmame každú rozumnú možnosť našej expanzie.
Deutsche Bahn, Nemecko
V súčasnosti túto otázku nebudeme komentovať.
FirstGroup, Veľká Británia
Neplánujeme expanziu na Slovensko. Zameriavame sa na naše hlavné činnosti v Británii a Severnej Amerike.
Wagon Service, Slovensko
Vítame každý krok štátu k liberalizácii osobnej železničnej dopravy. Keďže v súčasnosti nevlastníme vozidlá vhodné na regionálnu dopravu, o tento segment nemáme záujem. Do budúcna svoj záujem nevylučujeme. Nebránime sa ani ďalšej spolupráci so štátnymi alebo súkromnými dopravcami tak, ako doteraz.
RegioJet, Česká republika
Máme záujem o ďalšie zákazky na prevádzku železničnej dopravy na Slovensku a určite sa na súťažiach zúčastníme.