Čitateľov nezaujíma len celoslovenské spravodajstvo. Výrazný nástup regionálneho však stále neprichádza.
BRATISLAVA. Zaujíma vás dianie vo vašom meste? Slovenské webové portály sa zhodujú, že áno.
Spôsoby, ako priniesť čitateľom to najzaujímavejšie a najaktuálnejšie z ich okresu, však volia rôzne.
Časť najväčších webov má vlastných redaktorov, niektoré sa spoliehajú na informácie od čitateľov alebo na agentúrny servis. Dôležité sú aj e-maily od polície, hasičov, záchranárov či hovorcov miest.
„Regionálne spravodajstvo má v sekcii Správy samostatnú rubriku od začiatku fungovania webovej stránky denníka," povedal vedúci spravodajstva pravda.sk Marián Niton. Do okresov podľa miesta ich vzniku delia správy aj portály webnoviny.sk či sme.sk.
Spravodajstvo podľa regiónov zatiaľ nedelia čas.sk ani topky.sk.
Až do svojho okresu
Webnoviny stavili na interaktívnu mapu, na ktorej sa čitateľ môže preklikať až do svojho okresu.
„Na mapu Slovenska máme denne niekoľko tisíc klikov," povedal Martin Dorčák, manažér portálu webnoviny.sk spravodajskej agentúry Sita. Po republike majú viacero redaktorov, agentúra sa však primárne živí predajom svojich správ iným médiám.
Sme.sk nedávno mapu rozšírilo o službu, ktorá čitateľom zobrazí správy z vybranej oblasti. Už viac ako dva roky funguje stranka regiony.sme.sk.
„Správy z regiónov sú jednou z vecí, ktoré sme.sk robia odlišným," povedal Konštantín Čikovský, zástupca šéfredaktora SME zodpovedný za online publikovanie.
Pomoc čakajú zvonku
Web najpredávanejšieho domáceho denníka Nový čas ide inou cestou. „Nespoliehame sa len na sieť regionálnych redakcií Nového Času a agentúrne spravodajstvo, ale aj na spoluprácu s našimi čitateľmi," povedal za Čas.sk Marián Pavel, online media director.
Do budúcnosti zvažujú, že budú ľudí motivovať, aby sa stali novými prispievateľmi. Nevylučujú tiež, že vybraným regionálnym prispievateľom z radov čitateľov poskytnú isté materiálne vybavenie.
Podobne tvoria čitatelia obsah aj portálu topky.sk. „Veľakrát tak získame naozaj kvalitné a jedinečné informácie z diania na Slovensku od samotných používateľov," povedala Katarína Pekaríková, PR manažérka portálu.
Časť analytikov očakáva, že spravodajstvo bude v budúcnosti viac regionálne. „Národné či celosvetové sa dá získať často zadarmo z mnohých zdrojov, kým konkurencia na lokálnych trhoch je ďaleko slabšia," hovorí mediálny analytik Gabriel Šípoš.
Očakávania, že by takto vydavateľstvá mohli dobre zarábať, sa doteraz nenaplnili. Nedávno napríklad v Česku skrachoval takto zameraný projekt NašeAdresa.cz, ktorý viedol bývalý šéfredaktor Pravdy Petr Šabata.
Kompletné regionálne redakcie má len vydavateľ SME. „V regiónoch sú len agentúry a redaktori Petit Pressu. Nikto iný. Ani v budúcnosti nie je možné, aby tam bola ďalšia sieť, pretože sa neuživí," povedal Čikovský.
Vydavateľ SME má po republike viac ako sto ľudí v sieti regionálnych týždenníkov MY a denníka Korzár.
Vlastných ľudí má aj Pravda. „V krátkom čase plánujeme výraznejšie využiť kapacitu regionálnych spravodajcov, ktorých má denník Pravda v šiestich regiónoch Slovenska," povedal Niton.
Skôr pre nadšencov
„Predstava, že sa hlavný záujem ľudí presunie z veľkej politiky na regionálne weby, je naivná. Slovensko je na to príliš malé, takzvané hyperlokálne weby sa uživiť nedokážu," myslí si Čikovský. Hyperlokálne weby sú teda v našich podmienkach skôr stránkami nadšencov či aktivistov.
Aj u nás však podľa Šípoša badať mierne zvyšujúci sa záujem robiť žurnalistiku na regionálnej úrovni, v printoch či na weboch. „Aj keď stále online správam dominuje regionálne agentúrne spravodajstvo, teda nie príliš kvalitná žurnalistika," myslí si analytik.
Veľké televízie regionálne spravodajstvo v poslednom čase posilnili, web je na tom zatiaľ inak.
„Regionálne správy sú pre celoštátne médiá z podstaty menej dôležité a sú relatívne drahé. Pre väčšinu čitateľov nie sú príliš atraktívne, ak žijú v iných regiónoch ako dej správy," hovorí Šípoš.